Målet er å kjøre i en utenlandsk serie fra våren av, og det begynner å haste. – Jeg håper at alt er avklart i begynnelsen av januar, men akkurat nå vet jeg ingenting, sier 24-åringen fra Kongsvinger. – Jeg baserer meg ikke på å vinne i Lotto, smiler Røkland, og fortsetter:
– Jeg jobber med saken hver eneste dag, og det går med mange timer daglig på å finne samarbeidspartnere som er villig til å satse på meg, sier rallyføreren, som kjører for NMK Gardermoen. Egentlig var målet å satse på EM for juniorer i 2016, og alt gikk etter planen helt til det første løpet i Irland.
Rallycross koster i dag nesten mer enn rally.
– Jeg var raskest i kvaliken, men fikk motortrøbbel på den første prøven. I SS3 rullet vi rundt etter at jeg mistet inngangen til svingen. Bilen ble totalvrak, og hele sesongen ble ødelagt etter det løpet, sier han. Penger er for de fleste med ambisjoner i norsk motorsport en utfordring, og med et vrak av bilen og slunken lommebok, ble satsingen en nedtur for Røkland.
– Jeg fikk kjøre det andre løpet for fabrikksteamet til Ford, M-Sport. Der kjørte jeg inn til en tredjeplass. Dessverre krevde teamet penger for at jeg kunne fortsette, og de hadde jeg ikke.
SUVEREN NM-SEIER Røkland valgte derfor å fokusere på NM resten av sesongen, og han vant sammen med kartleser Patrick Barth klasse 1, biler med tohjulstrekk med inntil 2000 ccm, suverent foran Håkon Sveen Frøslid og Marius Fuglerud fra NMK Fluberg. På tredjeplass endte Mariam Aasli og Rita Kristensen fra NAF Øvre Østfold.
Sesongen ble avsluttet med seier både i det 6. og det 7. løpet, og under avslutningsløpet Rally Hedemarken endte duoen over to minutter foran konkurrentene. – Det betyr mye for meg å vinne NM, men det var egentlig ikke det som var målet. Etter rundvelten og totalhavariet, måtte vi tenkte på nytt og valgte å kjøre hjemme i Norge, sier Røkland. Neste år skal Kongsvinger-gutten konkurrere utenlands.
– Jeg kommer ikke til å kjøre så mye i Norge. Selv om det begynner å haste med å få satsingen på plass, begynner ikke serien før i mars eller april. Jeg har heldigvis litt tid, selv om jeg gjerne skulle sett at alt var avklart. Trolig blir det fortsatt tohjuldrift på Røkland.
– Å kjøre en full NM-sesong med forehjulsdrift koster like mye som en internasjonal serie med to hjul. Da satser jeg heller internasjonalt.
RALLYCROSS FRISTER IKKE
Mange kjente førere har valgt å skifte gren fra rally til rallycross. De mest kjente er Petter Solberg og Sebastien Loeb. For Røkland er ikke det aktuelt. – Rallycross koster i dag nesten mer enn rally, og for meg er rally skikkelig motorsport. Det er spesielt å kjøre rundt i skogen med en kartleser. At det ble rally på talentet fra Kongsvinger, var ikke tilfeldig.
– Min far Jan var kartleser, og i oppveksten sto jeg på servicepunktene og fulgte med på løpene og ble inspirert, sier Røkland.