– Den eldste motorsykkelen som deltok var fra 1916, den nyeste fra 1945, forteller Arne Bjørn Hoel. Han er styreleder i Trondhjemsridtet 1919, og en av mange ildsjeler som står bak løpet som går fra Oslo til Trondheim og tilbake igjen. Løpet ble startet som de fleste forstår i 1919, og den gang var 21 ekvipasjer påmeldt. Kun 12 stilte til start, men værgudene spilte ikke på lag og det bidro til at avskalningen ble prosentvis høy. – Løpet gikk sent i august, og førerne møtte dårlig vær. Kun seks fullførte, forteller Hoel.
ÅTTE LAND
Årets løp inneholdt 98 startende fra åtte forskjellige land. I tillegg til de skandinaviske landene, deltok førere både fra England, Østerrike og Nederland. Hvilke motorsykler de enkelte stilte med, varierte. – Vi hadde 21 forskjellige merker til start. Mange kjørte amerikanske sykler, og flest var det av HarleyDavidson med Indian på andreplass. Den danske motorsykkelprodusenten Nimbus kom på tredjeplass av dem som deltok hos oss, sier Hoel.
STARTET OPP IGJEN I 2012
Ildsjelene bak løpet ønsket å blåse liv Trondhjemsridtet 1919. I 2012 ble det kjørt et prøveløp, og i 2014 gikk det første offisielle løpet etter pausen igjen av stabelen. – Etter årets løp blir det en pause frem til jubileet i 2019, og deretter er planen å arrangere et løp hvert annet år, sier Hoel. Løpet arrangeres etter internasjonale regler, og er kategorisert som et FIVA Bløp. Årets utgave gikk over fire dager, og løpet er åpent for deltakere med veteranmotorsykler som er produsert til og med 31.12.1945 (FIVA klasse D / Post Vintage). Motorsyklene måtte være i original stand eller være restaurert til original utførelse.
LANGE ETAPPER
Første etappe under årets utgave gikk fra Gjelleråsen til Rena. Andre dagen satte de kursen til Trondheim hvor de endte opp på Tiller, like syd for Stiftsstaden. Returen gikk via Orkanger og Dovre før førerne endte opp på Gålå. Siste dagen besøkte Trondhjemsridtet 1919 Gausdal, Lillehammer og Toten før de endte opp på utgangspunktet ved Gjelleråsen. – Det hele har gått fantastisk bra. Noen måtte stoppe enkeltdager, men alle greide å fikse syklene før start neste morgen noe som er kravet for å få fortsette, sier Hoel.