Det håper i alle fall Fredrik Øksnevad, som virkelig nærmer seg sitt store gjennombrudd i blårøyken.
Teskt: Simen Næss Hagen Foto: Jordan Butters & Simen Næss Hagen
Sandnesgutten har nemlig fartet Europa rundt i år og konkurrert med dem aller beste i drifting, hvis vi ser bort i fra utøverne som i stor grad konkurrerer kun på amerikansk jord. 25-årige Fredrik Øksnevad har siden begynnelsen av 2009 stadig tatt store steg, nå i sin velpreparerte Toyota Soarer. I fremtiden er håpet å kunne leve av breisladden.
– Nå er jeg på kanten til der at sponsorinntektene dekker alle utgiftene mine. Jeg kan sette «check» når jeg ikke trenger å legge egne penger i satsingen min, sier Øksnevad.
EUROPA FRAMFOR USA
Alle bilgutters drøm er å kunne leve av å kjøre bil. Enten det være seg rally, rallycross, Formel 1 eller drifting for den saks skyld. Denne motorsportsgrenen har gått fra å være en «harry» og «rånete» aktivitet man stort sett kun forbinder med Gatebil eller ulovlig aktivitet langs norske veier, til å bli en høyst respektert idrett for både publikum og sponsorer.
Snart er det status å kunne leve av drifting, men per i dag er det kun Fredric Aasbø av dem med norsk pass som klarer det. Kanskje Øksnevad er neste mann fra Norge, selv om han prioriterer Drift Allstars i Europa framfor USA.
– De siste fire årene har jeg brukt sparepenger og investert og investert. Årets sesong går jeg nesten i null, og fortsetter dette til neste år så kan jeg kanskje gå litt i pluss på hele satsingen, sier sørvestlendingen, som har tilbrakt store deler av oppveksten sin, samt de seneste årene, i Lier utenfor Drammen.
DEKK TIL 250.000
Én av grunnene til at han kan kunne opperettholde satsingen i den tøffeste europeiske serien, er dekksponsoren i Tri-Ace. Totalt får han levert dekk til en verdi av 250.000 kroner.
– Det er dekk jeg lett kan takke ja til, ettersom de er blant de beste. Tidligere kunne jeg heller tatt pengene og kjøpt de beste dekkene, men her får jeg det jeg trenger, sier Øksnevad, mens vi tillater ham litt skryt av en av hovedsponsorene.
For dekk er kanskje den viktigste utgiftsposten på et driftingbudsjett. Selv estimerer han at ett sett med bakdekk må kunne tåle opp til ett minutt med ren sladding eller burning.
– For meg som trenger så mange dekk, så er dette 250.000 kroner jeg sparer. Og jeg tror faktisk at jeg har den beste dekkdealen blant nordmenn, utenom Aasbø, sier Øksnevad.