Strengere banekrav førte til at den populære Trollheimsbanen i Rindal ikke lenger kunne benyttes til å arrangere bilcrosskonkurranser.
– Mange har kommet til oss og fortalt at de savner å konkurrere på banen. Det er tydelig at Trollheimsbanen er populær, forteller Kristian Stinus Holden.
Han har de siste årene vært én av svært få bilcrossførere i klubben. Mens noen valgte å satse på rallycross, valgte andre å kutte ut bilcrossatsingen.
– I noen sesonger var jeg den eneste som kjørte, men nå er det kommet flere som vil kjøre bilcross. I år deltok fire–fem førere, og i 2017 tror jeg vi vil være rundt ti som kommer til å holde på med bilcross. Det er vi fornøyde med, sier Holden.
FJERNE MASSE
For en liten klubb kan nye krav og pålegg rundt baneanlegget være krevende. For NMK Surnadal og Rindal endte det opp med at banen ble stengt for bilcrosskjøring. Det betød at motocrossgjengen kunne holde på alene på anlegget. Nå er målet å få banen opp å gå så raskt som mulig.
– Nå er vi flere som kan bidra, og selv om vi trenger å få inn noe midler kan det meste gjøres på dugnad. Vi har sendt inn noen søknader, og trenger å få inn mellom 50 000 og 100 000 kroner for å utføre de utbedringene som trengs, sier Holden. Arbeidet som skal gjøres er for det meste flytting av masse og rekkverk.
– Vi har nå fått innsikt i hva som å gjøres for å få banen godkjent. I tillegg til flytting av rekkverk og masse, må vi lage en bedre miljøstasjon og sørge for bedre sikkerhet for barn og publikum, sier bilcrossentusiasten.
MYE FOR EN LITEN KLUBB
Holden mener stadig strengere krav skaper utfordringer for små klubber.
– Trollheimsbanen er en skikkelig god og gammeldags bilcrossbane, som er drevet av en liten klubb. For oss er det vanskelig med nye regler, og vi må legge ned mye arbeid og penger i oppgradere banen. For små klubber er dette store løft, og nye og strengere krav kan føre til at flere baner forsvinner, sier han. Likevel tar NMK Surnadal og Rindal ansvaret for at banen igjen skal bli godkjent.
– Mange har savnet Trollheimsbanen, og vi skal jobbe hardt i 2017 for å få banen klar. Da satser vi på at banen skal kunne brukes til konkurranser i 2018. Jeg kan ikke love at vi greier det, men det ser lyst ut nå, sier Holden.