[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=zkNUGBUMAJM[/embedyt]

KTM 450 RALLY er sykkelen for den offisielle fire-”banden” som består av Sam Sunderland, Toby Price, Mathias Walkner og Antoine Meo. Alle er for tiden opptatt på å trene hardt for det årlige ekstreme ørkenracet.

Etter et år med inntensiv racing, trening og forberedelse, er Red Bull KTM-teamet nå klar til å starte sine individuelle oppdrag. Oppdrag; å vinne Dakar 2018 for KTM, det lengste og tøffeste løpet i rallykalenderen.

Etter to års utvikling og som rallyvinner allerede i første løp, er den helt nye KTM 450 RALLY også klar til å møte konkurrentene i 2018 Dakar. Sykkelen ble offisielt lansert på det siste EICMA-showet i Milano. En rekke forbedringer i forhold til fjorårets modell. Et nytt motor- og styringssystem gir rytterne mer nøyaktig gassrespons, et nytt chassis og svingarm gir bedre håndtering. Nytt karosserier og ny-designede drivstofftanker skal gjøre at sykkelen føles slankere og mer manøvrerbar.

Sam Sunderland viser stolt frem ”nummer 1” platen på den nye KTM 450. Den britiske rytternes kamp for 2017 FIM Cross-Country Rallies World Championship gikk helt ned til siste runden, der ble han dessverre tvunget til å trekke etter en liten skade på den andre dagen. Nå er Sam tilbake og kjempe for å gjenta suksessen fra 2017.

Sunderland: «Jeg føler meg veldig positiv og rask på den nye 450 – treningen min er god for øyeblikket og jeg har ingen skader. Vi har hatt den siste shake down testen på den nye sykkelen og det gikk veldig bra. Det har alltid vært mye arbeid og forberedelse de siste par månedene opp til Dakar. Å forsøke å tilpasse alle tester, trening og reise gjør at det alltid travel rett før Dakar.

«Nå vil jeg gjerne belønne teamet for alt det harde arbeidet de har lagt ned med et godt resultat. Vi var i stand til å gjøre det på sykkelens første løp i Marokko da Matthias tok seieren.

Toby Price, vinner av 2016 Dakar Rally, har hatt et vanskelig år. Etter en krasj i 2017 Dakar hvor han skadet lårbenet, har Price brukt lang tid på restitusjon og opptrening. Australieren skulle egentlig kjørte ett race i OiLibya-rallyet i Marokko i oktober, men komplikasjoner med skaden tvang ham fra å delta. Han er klar over utfordringen foran ham og Toby er fast bestemt på å yte optimalt.

Price: «Etter en nylig gjennomgang av skaden min, føler jeg meg nå mye sterkere allerede. Det er et stort skritt fremover og det ser allerede godt ut frem mot januar. Jeg har vært i stand til å teste den nye sykkelen og det er et stort skritt fremover – laget har gjort en utrolig jobb. Jeg har vært på sykkel i nær åtte eller ni måneder nå. Dette har ikke vært opptakten noen rytter ønsker foran årets største, men så glemmer man heller ikke ikke hvordan man skal kjøre en motorsykkel. »

På den nye KTM 450 RALLY vant Matthias Walkner runden i FIM Cross Country Rallies World Championship i Marokko. Dette sørget for at Matthias kom på tredjeplass totalt i 2017-mesterskapet. Denne suksessen, og følelsen av økt tillit til den nye sykkelen, har gitt Walkner enda mer motivasjon før østerikeren går inn i Dakar-rallyet.

Walkner: «Det har vært et langt år og en sesong med oppturer og nedturer for meg. For å fullføre mesterskapet på topp og på en sykkel som passer meg så bra, så gir det enormt selvtillit. Min følelse på den nye sykkelen gjør det mulig for meg å presse den litt hardere og det har løftet meg til neste nivå.

«Ingen kan forutsi hva som skjer i Dakar, men laget har gjort en fantastisk jobb for å forberede sykkelen til arrangementet og jeg føler meg veldig bra. Forhåpentligvis vil alt det harde arbeidet lønne seg og vi kan komme unna med en annen seier for KTM. Før det er det mye mer trening og kjøring som må gjøres, for å være best mulig form før starten av løpet. »

Etter en sterk fjerdeplass på sin retur til racing i den siste runden i World Championship er Antoine Meo overrasket over farten. De siste to sesongene har vært vanskelig for franskmannen etter skader på håndleddene hans i 2016 Dakar. Den fire-gangers Enduro World Champion ser frem til Dakar 2018, men vet at han fortsatt har litt arbeid å gjøre før han er klar til å stå på startlinjen i Peru den 6. januar.

Meo: «Dette året har vært tøft. Etter å ikke kunne delta i 2017 Dakar på grunn av korrigerende kirurgi, i begynnelsen av sesongen, kom jeg tilbake til løpene i Abu Dhabi og Qatar. Dette var muligens for tidlig. Etter en pause i løpet av sommeren kom jeg tilbake igjen for å kjøre OiLibya-rallyet i Marokko og overrasket meg selv da jeg umiddelbart følte hjemme på den nye sykkelen og klarte å kjempe for en plass på pallen.

«Det er veldig vanskelig å dømme fremgangen min akkurat nå. Jeg har det bra, men vet at jeg fortsatt har mye arbeid å gjøre før januar. Jeg legger ikke noen konkrete mål for meg selv for Dakar, min plan er å ta hver dag som den kommer og bare gå derfra. »

De fire i Red Bull fabrikkteamet vil også få med seg KTM Rally Factory Racing´s Laia Sanz og Luciano Benavides. Sanz vil kjøre for å sikre sin plass som den mest vellykkede kvinnelige Dakar-konkurrenten noensinne med enda ett godt resultat. Benavides kommer til å konkurrere i sin første Dakar for KTM og vil sikte på å få så mye kunnskap og erfaring som han kan i løpet av to ukers arrangementet.

Løpet strekker fra 6. januar til 20. Januar 2018, og er den 40. utgaven av Dakar Rally. Her vil over 500 konkurrenter dekke 10 000 km i løpet av 15 dager med racing. 2018-arrangementet vil bli den 10. utgaven som skal holdes i Sør-Amerika og vil krysse de tre landene i Peru, Bolivia og Argentina.