Nå har ikke Volkswagen Motorsport sluppet så mange detaljer enda, men det antydes at denne nye rallybilen vil ha 270 hk, og være leveringsklar i andre halvår 2018. VW Polo GT R5 er basert på siste generasjon Polo som lanseres i disse dager. Kommende Polo er sjette generasjon i rekken og kan nok ikke lengre sammenlignes med annet enn at familienavnet er det samme.
Nå har Skoda dominert denne klassen i flere år i Rally-VM, WRC2 i R5-standard. De har VM-tittelen for konstruktører og VM-tittelen i klassen med svenske Pontus Tidemand i Skoda Fabia R5.
Akkurat som gateversjonen av Polo GTI som straks er på markedet, finner man også i rallybilen en firesylindret turbo bensinmotor med direkteinnsprøyting.
En femtrinns sekvensiell girkasse og firehjulsdrift.
Naturligvis er rallybilen godkjent sikkerhetsmessig etter bilsportforbundet FIA sine strenge krav og spesifikasjoner. Derfor kan man med en godkjent R-5 rallybil delta i både regionale race og VM. Herfra er veien kort til toppnivået i WRC.
VW ønsker å toppe WRC igjen, etter å ha dominert i fire år før de trakk seg ut. Med den nye R5 raketten som de har brukt mye penger og ekspertise på å utvikle er det gode muligheter for pallplasser igjen. Nå er ikke bilen klar før om bortimot ett år, men de skryter av 270 hk under panseret på sjette generasjon Polo.
At VW Motorsport nå har to bilmodeller i internasjonale rally forteller oss at de mener alvor, siden de allerede har VW Golf GTI TCR som allerede gjør det godt på både asfalt og grus.