Atle Gulbrandsen har kjørt aktivt racing i 25 år.

I forrige uke ble det klart at forhandlerkjeden Møller Bil vil delta i det tyske VLN-mesterskapet. Det blir sesong nummer 11 med racing for Møller Bil Motorsport. Bilen skal ha de samme sjåførene som i årets sesong – Atle Gulbrandsen, Håkon Schærin og Kenneth Østvold, med god hjelp av Anders Lindstad.

 

TV-kommentatoren

De aller fleste motorsportinteresserte kjenner Atle Gulbrandsen som den norske stemmen til Formel-1 sendingene på Viasat Sport og TV4. Det er etter hvert blitt 17 sesonger med F-1-sendinger, men bare sporadisk har vi fått et ansikt til stemmen. I år ble det eget tv-studio og dermed også en mer balansert og dynamisk innføring for seerne foran og under hvert løp. Til daglig er han medeier i PR- og kommunikasjonsselskapet Ribalta. Legg til en aktiv racingkarriere. Vi observerte Atle i tenårene som en kjapp, dristig og upolert sjåfør. 25 år senere med er han fortsatt kjapp, men mindre dristig og absolutt polert.

– Jeg kan ikke leve av racing, sier Atle. Likevel ser jeg på racingen som jobb, og det er der hjertet mitt er, det er dette jeg behersker best.

– Det er alltid noen som er misfornøyde med kommenteringen, at det blir sagt noe som kan være feil. Motorsportseere er nøye. Noen er ekstremt opptatte av de tekniske detaljene med bilene.

Når Atle sitter bak rattet i racerbilen kan han konsentrere seg om å gjøre den jobben 100 prosent. Det er ham og bilen. Når passet er over kommer det sjelden kritikk.
– Vi hadde en strålende sesong. Resultatene er viktig for teamet, men Harald A. Møller bruker racingen som premiering for nyutdannede mekanikere, ansatte og gjester, forklarer Atle.

Langdistansemesterskapet

Møller Bil Motorsport har en helt ny Audi RS3 LMS som er klassifisert for TCR-reglementet. Dette er en ny internasjonal klassifisering. Det er produsert 300 fabrikksbiler, hvor Møllers Audi er tilpasset langdistanseløp. Den har blant annet en større bensintank og girutveksling tilpasset 25 kilometers runder på Nürburgring. Alle løpene i VLN-mesterskapet kjøres på den unike banen.
– TCR-klassifiseringen er kanskje ikke så godt kjent her hjemme, men for å sette det i perspektiv har for eksempel Honda, Opel, Volkswagen og SEAT bygget like mange biler, sier Atle Gulbrandsen.

Audien er meget driftssikker. I år ble det én seier, én andreplass og to tredjeplasser. Bilimportøren hadde ikke brukt penger på denne satsingen om ikke det hadde gitt gode resultater.

– Når Møller Bil Motorsport satser for ellevte gang på det samme teamet er det fordi samarbeidet fungerer. Forhandlerkjeden Møller Bil bruker satsingen som et motivasjonsverktøy for ansatte, både som tilskuere til løpene og obligatorisk for importørens mekanikere. I tillegg til de faste teammekanikere blir nyutdannede mekanikere aktivt med i depoet under løpene.
– Tilbakemeldingen som blir gitt til teamsjef Håkon Schærin er at dette er den kuleste opplevelsen de har hatt, sier Atle.

 

Norske racerførere anno 2018

Atle Gulbrandsen håper at det vil bli enda mer oppmerksomhet om baneracing og tror at blant annet at et fabrikks sete hos Porsche for Dennis Olsen vil kunne bidra mye. Unge førere ser at det kan være en vanskelig karrierevei å satse på en rallykarriere man kan leve av, selv om dette kan være naturlig i Norge.

Det er for få fabrikks-seter i rally, mens baneracing byr på utallige klasser og mesterskap der bilprodusentene satser, blant annet på grunn av underholdningen, spenningen og publikums- og tv-oppmerksomheten.

– Akkurat som Petter Solbergs VM-seier skapte fornyet rallyinteresse i Norge, vil Dennis kunne gjøre det samme for baneracingen. Han og et par andre svært lovende nordmenn, sier Atle. Dessuten skal vi ikke se bort ifra at Andreas Mikkelsen vinner WRC. Dermed vil vi få fornyet motorsportinteresse på generelt grunnlag mener Formel 1-eksperten, som håper at neste F1-sesong blir mer spennende enn årets.

– Det er positivt at Ferrari og Red Bull nærmer seg Mercedes, men det hjelper lite for publikumsinteressen når bilene ikke kan kjøre forbi hverandre. Reglementet med bredere vinger og mer downforce, som ble innført i år, gjør det enda vanskeligere å kjøre forbi, og forbikjøringer er liksom det som gir spenning og underholdning, sier Atle. Det snakkes om at banene må endres slik at forbikjøringer blir mulig, men dette vil koste hundrevis av millioner kroner. Det er enklere å endre reglementet på bilene. Dessverre blir det ingen endring neste år.

– Se på USA og Nascar og ikke minst Australia og hva de gjør der. Når et mesterskap blir avgjort i det siste løpet i den siste svingen, det er den racingen vi vil ha, og det klarer ikke eierne av Formel-1 å få til, avslutter han.