Den nye runderekorden er 2.22,9 og det er mulig å kjøre bilen vesentlig raskere.

– Det begynner å bli bra fart i den, sier racerfører og «bilarkitekt» Vidar Frogner, som kjører i klassen for ekstreme biler.

Gatebil Extreme

Car of the show: Porsche 993 GT2 fra 1996 med 1100 HK signert Vidar Frogner

I god Gatebil-tradisjon kan man gjøre hva man vil med bilen, så lenge den holder sikkerhetskravene til Norges Bilsportforbund. Det interessante med dette reglementet er at vi får se spektakulære hjemmebygde eldre biler kjøre mot fantastiske nye Lamborghinier, Ferrarier, Chevroleter og Porscher. Det gir god underholdning og tusenvis av tilskuere på banen.
Gatebil Extreme er løpsbiler, og du må dermed ha hastighetslisens. Det kjøres både fritt og med tidstrening, samt såkalt «Time Attack» og race. Det var under angrepet på rundetiden at Frogner satte den nye banerekorden. Riktignok er dette tiden for biler med vanlig chassis og karosseri, ofte omtalt som «Tin Top». Det er kjørt fortere. 1,20 med rørchassis og DTM-utførelse. Dessuten 1,09 med Formel 1-bil. Prestasjonen til Frogner er ikke mindre av den grunn.

Trippelseier

Bilen til Frogner er en racingutgave av Porsche 993 GT2 fra 1996, men under det usedvanlig vakre skallet skjuler det seg helt moderne deler.

– Det er gammel for- og bakstilling, som er modifisert, sier Frogner, og effekten fra motoren varierer i forhold til baner med opp mot 1100 HK på det meste.

Rudskogen er en ganske langsom bane hvor det er viktig å få med farten ut av svingene. Den nye banerekorden viser et snitt på 140 km/t. Toppfarten på langsiden er over 240 km/t.

– Det er mulig å kjøre fortere rett frem, men for mye effekt gjør bilen nervøs hevder Frogner og antyder en effekt på rundt 750 HK under rekordrunden.

De som har peiling på biler hevder at Frogner har laget en ekstremt strøken bil med så mye «downforce» at den presser seg ned gjennom asfalten. Bilen fikk da også æren av å bli kåret til «Car of the Show». Dessuten vant Frogner Gatebil Extreme-løpet.

Fort og fortere

Trippelgevist: Ny banerekord, seier i Gatebil Extrem og kåret til Car of the Show. En god helg for Vidar Frogner.

Frogner hadde den gamle banerekorden fra 2017. I løpet av august-helgen forbedret han denne til 1.23,109. Så forbedret svenske Robin Jonasson i sin Porsche 918 RSR banerekorden med ni tusendeler. Dette aksepterte ikke Frogner. Han kjørte under «time attack» ned tiden med nye to tiendeler. Det er en ganske radikal forbedring på ett sekund i forhold til 2017-tiden. Vidar mener at dette bare er begynnelsen. Han begynner å lære seg bilen nå…

Gatebil er stuerent

Gatebil Extreme er den heftigste asfaltserien i Norden. Både førerne og publikum trives. Mens det kan komme 1000 publikummere til et NM-løp observerer vi 10.000 publikummere i løpet av en helg i regi av Gatebil. I Juli-utgaven kan det være opp mot 60.000 tilskuere. Dette forteller om popularitet, at Gatebil har funnet en arrangementsform som appellerer, samt at det relativt frie reglementet gjør at mange Gatebil-entusiaster kan delta.

Vidar Frogner vant Gatebil-serien sammenlagt i 2011, 2012 og 2013.

– Det er høy trivsel i Gatebil, og lite platekontakt sier Vidar.

Det kommer 40 biler fra Skandinavia og Europa til hvert løp. Vidars 2018-sesong anser han som testing. Det ligger nye banerekorder i bilen, og 55-åringen ser ut til å bli raskere med alderen. Frogner er da også en ypperlig ambassadør for bilsport i Norge – slik Gatebil også er det.

Alle kan delta

Spektakulært: Drifting av ypperste klasse preger Gatebil-arrangementene.

Breisladdkonkurranse er spektakulær underholdning. Likevel er det viktigste med Gatebil at alle kan delta. Du får lov til å kjøre racing med din egen bil. I det minste får du prøvd bilen. Et kort kurs, samt hjelm og riktig påkledning er alt som trengs. Dessuten drifting og frikjøring, men de aller fleste kommer til Gatebil for å se på gromme biler, dele erfaringer, nyte god racing – og feste litt når kvelden kommer.

All frikjøring på Gatebil og andre eventer med frikjøring på bane (drifting, Gatebil og Sportscar) kjører under Norges Bilsports Forbund sitt reglement “trening/ motordager/ testing”. Reglementet kan du lese på NBF sine sider eller laste ned her.

INNDELING I FØLGENDE KLASSER:

Gatebiler og Sportscar (30 min hver annen time)

Ingen skrensing, sladding eller drifting tillatt. Frikjøring, hvor man kan kjøre så mye man vil innenfor oppsatt kjøretid. Dette er heatet for deg som ønsker å lære sporkjøring og kjøre fort på bane.  Tett kniving og forbikjøring inn mot sving er ikke tillatt. Sladding og drifting vil medføre i svartflagg og man kan miste startnummeret (kr. 700,-)

Startoppsett Fantastisk startfelt: Gatebil Extreme byr på alt fra gamle Porscher og Lotus til splitter nye Lamborghinier og Ferrarier.

Drifting, frikjøring (60 min hver annen time)
Frikjøring for drifting og gatebiler. Alle må ha førerkurs og engangslisens som ved ordinær banekjøring (ordnes på stedet). Godkjent kjøreutstyr er påbudt.

Drifting Show (15 min, 3-4 ganger daglig)
De beste drifterne kjører show og dueller.

Gatebil Extreme (15 min hver annen time + timeattack og løp)

Løpsbiler med hastighetslisens. Her kjøres det frikjøring, tidstrening, Time Attack løp og Race (først i mål).

 

Kilde gatebil
http://gatebil.no
http://gatebil.no/resultater_aug_2018/