– De siste to årene er jeg blitt nummer to bak Stian Haugan. At jeg endelig skulle vinne NM sammenlagt, betyr mye for meg. Det er stort, sier 30-åringen, som sammen med samboer og ei datter bor i Løken. I år så det lenge ut til at Østreng skulle vinne en solid sammenlagtseier i klassen Supernasjonal med motorer over 2400 ccm.
Det første NM-løpet i Skien vant han, det neste på Gardermoen ble Østreng nummer to mens det ble tredjeplass på Solør. Etter tre NM-runder ledet Østreng med 21 poeng, og alt var bare velstand. Så flyttet sirkuset seg til Dokka, og der ble det hele endret. – En tragedie. Det gikk skikkelig dårlig, og ingenting fungerte etter at regnet satte inn. Jeg trodde NM-tittelen skulle ryke, etter at jeg mistet 20 av de 21 poengene jeg ledet med foran fjerde NM-runde, sier han. Østreng ble til slutt nummer 11 etter at han kvalifiserte seg til C-finale.
SPENNING TIL SISTE SVING
Den siste NM-runden ble avholdt på Momarken i september, og det var åpenbart at nervene lå tykt utenpå kjøredressen. Østreng ledet med ett poeng til Henrik Paulsen fra NAF Motorsport Gjøvik og lå fem poeng foran Jonas Dalseth Jakobsen fra NMK Hålogaland før det hele skulle avgjøres i Indre Østfold. – Det ble spennende, egentlig alt for spennende, men etterpå var det ekstra deilig å vinne en slik sammenlagttriumf når flere av konkurrentene var så nærme meg, sier Østreng.
Herbjørn Haug fra NAF Motorsport Vålerbanen hadde en god dag, og vant finalen, men fokuset lå på duellen om hvem som skulle vinne NM-tittelen. I praksis måtte Østreng holde seg foran sine rivaler, noe han til slutt maktet. Det endte med andreplass bak Haug, men foran Dalseth Jakobsen og Paulsen på henholdsvis tredje- og fjerdeplass.
– VM BLIR FOR DYRT
Alle som driver med rallycross på høyt nasjonalt nivå drømmer om å kjøre VM en vakker og solrik dag. Østreng er intet unntak. – VM blir for dyrt, og sannsynligheten for at jeg skal delta der er nesten lik null. Jeg vurderer å leie en bil for kjøre en EM-runde i Supercars, men én deltagelse der koster omtrent like mye som en hel NM-sesong til sammen, sier han. Å kjøre de mindre klassene i VM- og EMsirkuset er ikke noe alternativ. – Det er ikke interessant. Da holder jeg heller på med det jeg gjør nå, sier han. Dermed tyder alt på at Hans-Jøran Østreng fortsatt blir å se på norske rallycrossbaner i 2017. – Planen er å kjøre både NM rallycross bane og bakkeløp neste sesong.