– Flyttingen ble utsatt til månedsskiftet mars og april, og vi jobber nå med å finne et sted å bo. Jeg gleder meg til å flytte. Endringer i livet kan være sunt, sier Andreas Bakkerud.
Under EM-runden i tyske Estering i fjor fikk bergenseren beskjed om at Ford ville trekke seg ut av Hoonigan Racing Division sin rallycrossatsing.
– Samme dag som dette ble offentliggjort, satt min manager i møte med EKS-teamet med tanke på en avtale for 2018, sier han.
Snakket sammen i flere år
Kontraktsmessige forhold tar tid, og først i januar ble avtalen med mellom Bakkerud og EKS-teamet offentliggjort.
– Mattias Esktröm og jeg har i flere år snakket sammen om å kjøre for samme lag. For meg var EKS-teamet et førstevalg, og jeg sa fra til manageren med en gang at det var dem jeg ville kjøre for. Jeg er kjempestolt over å representere EKS, og er svært takknemlige for årene jeg fikk i Hoonigan, sier Bakkerud.
To forskjellige biler
Å gå fra en Ford Focus til en langt mindre Audi S1 er to forskjellige verdener. Overgangen kan ta tid, og Bakkerud regner ikke med å være helt i toppen fra første løp når sesongen starter opp senere i vår.
– Bilene er veldig annerledes, og det vil bli en omstilling. Jeg vet hva jeg går til, og er forberedt på at det vil ta tid. Forhåpentligvis vil jeg komme sterkere utover sesongen. For meg er det viktig å komme meg raskest mulig inn i bilen for å bli kjent med den, sier han.
– Dårligste sesong
Derfor blir flyttingen til München ekstra viktig for rallycrossføreren som kun ble nummer seks sammenlagt i fjor, noe som var langt under forventet.
– Det var min dårligste prestasjon på flere år. Ved å flytte München kan jeg bli en fulltids rallycrossjåfør. Selv om jeg har kunnet fokusere på rallycross de siste to årene også, blir dette et stort steg videre i min karriere. Målet med det hele er jo å bli en bedre utøver og få matchet meg mot de beste på flere områder både sportslig og fysisk, sier han.
– Ikke så god i tysk
Selv om bilene er forskjellige, er det også store endringer mellom Hoonigan og EKS-teamene. Nå skal Bakkerud inn i et svensk/tysk regime, noe som betyr grundighet fra A til Å.
– Jeg er ikke så god i tysk, men gleder meg til å bli en del av teamet. I fjor lå Volkswagen et hestehode foran de andre, og det er ikke gjort over natten å ta igjen forspranget. For min del blir det å ta så mange poeng som mulig i fabrikksmesterskapet, og forhåpentligvis vinne noen løp, sier Bakkerud.
Vil bli verdensmester
Det langsiktige målet skal ingen være i tvil om.
– Mitt mål er helt klart å bli verdensmester i rallycross. For å bli det trenger du å være en så komplett utøver som mulig, og være den som takler de fleste underlag og grener på en best mulig måte. Skal jeg nå dit må jeg omgås og kjempe mot de beste og inspireres og lære fra dem. Mattias Ekström og EKS har vunnet de største titlene allerede, og sammen skal vi gjøre det igjen, sier en offensiv bergenser.