Husqvarnas tredje mann over målstreken var
Ragner Sunnqvist, nesten ett minutt bak vinneren.
Husqvarna tok alle tre plassene på podiet og tok
imot utmerkelser fra et jublende publikum.

På 30-tallet dominerte Husqvarna den svenske ice-racingsenen. Førere som Ragnar Sunnqvist, Ivar Skeppstedt og Martin Strömberg dominerte på de frosne innsjøene med sine Husky 350- og 500 kubikks sykler, utstyrt med lifsfarlige pigger i dekkene. Til applaus fra publikum i tusentall, var disse menn gladiatorer i deres tid, i israce i svært tøffe forhold.

Israce med piggdekk har alltid vært svært populært i Sverige. Det strtet i tjueårene og det var allerede mange berømte løp å velge mellom. På midten av trettitallet var Husqvarna ett av de viktigste motorsykkelmerkene på isglatte baner. En ledende her hadde Ragnar Sunnqvist som kjørte for sitt private Husqvarna-team etter at fabrikken stoppet sponsing av deres førere på denne tiden, men Husqvarnasyklene vant fortsatt løp.

Foto: Husqvarna

Vallentuna, utenfor Stockholm, var starten for ett nytt team, Scuderia Husqvarna. Siden fabrikken hadde stoppet deres offisielle racingsponsing var skjebnen til Husqvarna racing i hendene på private interesser. Det var kaldt i februar og vannet på innsjøen hadde vært frosset en god stond allerede da førere samlet seg til ett israce, fordelt på to klasser. Februar den 17. i 1935 startet løpene i sterk vind og minus 15 grader celsius.

Til tross for den lave temperaturen samlet rundt 15.000 tøffe barske tilskuere seg på isen for å overvære dette løpet. Banen besto av mange kurver og en lang rettstrekkning, noe som var spesielt for isbaneløp. Første løp var satt til å starte kl 13.00 og første heat var klare på startlinjen med motorene i gang.

 

 

 

Husqvarna startet med flere sykler, alle med piggdekk med centimeter lange pigger støpt inn i gummien. For å kunne kjøre på så glatt overflate måtte det være masse pigger i hvert dekk. Faktisk var det mer enn sek Husky-sykler på startlinken, som besto av motorsykler fra to separate klasser; 500 kubikk C-klasse og 350 kubikk B-klasse. De fleste Huskyene var tosylindrede, men det var også en ensylindret 350 kubikk som ble ført av føreresset Rolf Gülich. De tosylindrede syklene var noe rå fra start da de var produsert til å bli skyvstartet. Med ett høyt giret førstegir var Husqvarna også treg i starten når flagget falt for start.

I B-klassen ble det også tredobbelt til Husqvarna
på podiet. Førstemann til mål var Martin Strömberg,
mens Arthur Olsson og Carl Bagenholm fulgte etter i kamp om
2 og tredjeplassen, rundt ett halvt minutt etter vinneren.

Isdansen starter når førerne gasser hardt allerede fra start. En av førerne, legendariske Ivar Skeppstedt, misser i andre sving og kjører rett inn i snøskavelen. Han kom seg opp igjen, men en bit bak de andre deltakerne mens han gasset hardt for å ta igjen tapt tid. Løpet er på ti runder og hvert strekk er på fire kilometer. Banen er dekket av snø, som hvirvler opp i vinden, noe som reduserer sikten til tilnærmet ikkeeksisterende. Piggdekkene biter dypt ned i isen og blåser skyer av isdråper opp i luften. Dette var ikke bare ett førerproblem, siden også publikum hadde problemer med å se hva som skjer i fighten på banen. Likevel, med 20 førere som kjører hardt på banen fortsetter kampen uavhengig av hver enkeltes individuelle inntrykk. Det viste seg til slutt at ingen trengte noen sherpa for å finne veien til mål.

 

 

 

 

I B-klassen ble det også tredobbelt til Husqvarna
på podiet. Førstemann til mål var Martin Strömberg,
mens Arthur Olsson og Carl Bagenholm fulgte etter i kamp om
2 og tredjeplassen, rundt ett halvt minutt etter vinneren.

Som mange ganger tidligere tok Ragnar Sunnqvist ledelsen av feltet, siden han ikke hadde noen problemer med å se hvor han skulle styre. Husky-føreren Skeppstedt var raskt i hælene på Sunnqvist, selv om han hadde hatt ett uhell tidlig i løpet. På tredje plass lå Arnold Linder, også på toppen av en Husqvarna. Så måtte Sunnqvist ta en ”pitstop” for å rense kabler og tennplugg, som var tettet med snø. EN ny fører med navn Larsson tok ledelsen, men grunnet dårlig sikt tok han en snarvei og ble diskvalifisert fra løpet.

Så plutselig stilner vinden og så har alle førerne klar sikt over banen. I den store C-klassen greier Skippstedt å passere Husqvarna konkurrenten Sunnqvist – som slet med en motor med tenningsproblemer. Dette gjorde at føreresset taper mer og mer tid til lederen, noe han ikke kunne ta igjen.I stedet tok Ivar Skeppstedt sin Husqvarna til en totalseier, fire sekunder foran teakkompis Arnold linder.