I stedet bladde 37-åringen opp og kjøpte seg og bygde opp en ny motorsykkel i rehabiliteringsperioden.
– Jeg vurderte aldri å slutte. På veien hjem fra sykehuset satt jeg og Caroline (Bjerkan red.anm.) i bilen og planla det neste løpet jeg skulle delta i, forteller stjørdalingen.
Hammers karriere er en beskrivelse som mange av motorsportsutøvere kjenner seg i igjen i. Bak vinneren er det mange som legger ned mye tid, energi og penger for å bli så god som mulig, men ikke alle lykkes sportslig. Selv om Hammer har hevdet seg godt i storklassen i roadracing i NM, har han aldri kommet på pallen sammenlagt.
I stedet har karrieren vært preget av uhell, skader og sykehusopphold.
I 2014 knakk han håndledd og tommel. I 2015 pådro han seg tre brudd i ryggen, i 2016 ble han kraftig forslått og måtte holde seg borte fra sykkelen i lang tid. Men det verste var likevel hendelsen 6. mai 2017.
Bakhjulet slapp
Helgen før NM-runden på Vålerbanen ville Hammer bruke på trening, og reiste derfor nedover til Hedemarken.
– Dette er det eneste krasjet jeg ikke kan forklare. I en kombinasjon fra venstre over til en høyresving slipper bakhjulet og jeg blir kastet rett til værs. Hastigheten var sikkert mellom 140 til 170 kilometer i timen, og jeg ble sendt inn i en dekkstabel. Sykkelen ble kastet over et sikkerhetsgjerde som var 2,5 meter høyt, forteller Hammer, som ble sendt rett til sykehuset på Hamar.
Utskrevet med nakkebrudd
Der startet dramatikken for alvor. Et traumeteam ventet på han, og de fikk raskt konstatert at Hammer hadde fått skulderen ut av ledd, noe som de kjapt fikk på plass. Røntgenbildene viste imidlertid ingenting annet enn at alt var normalt, og han ble utskrevet dagen etterpå. Kona Caroline Bjerkan hentet ham, og de satte kursen hjemover mot Hegra i Stjørdal.
– Et par dager senere ringer overlegen meg. Han spurte hvor jeg var, og ble overrasket da han hørte jeg var utskrevet. Han hadde funnet brudd på 7. nakkevirvel på røntgenbildene, og jeg ble bedt om å dra på sykehuset i Trondheim umiddelbart. Der sto et team og ventet på meg, forteller han.
Tre måneder med nakkekrage ventet hardhausen, og heldigvis unnslapp Hammer operasjon. Men det kunne gått mye verre.
– Nakken var nesten av. En lege fortalte meg at et lite kast med hode kunne fått fatale konsekvenser, sier Hammer, som priser seg lykkelig over at alt gikk bra til slutt.
Ny sykkel
Hammer har kjørt alltid kjørt Suzuki, og da produsenten introduserte en ny utgave av 1000-kubikkeren i fjor, sto trønderen parat med sjekkheftet. Den gamle ble bygget opp igjen etter uhellet og solgt til en konkurrent.
– Den nye er mer lettkjørt, chassiset er mye bedre og den er enklere å manøvrere inn og ut av svinger. Dessuten gir motoren mer effekt, og originalversjonen er nesten like bra som den gamle etter at den var trimmet, forteller han.
Trening i Spania
I slutten av mars setter Hammer og Caroline seg i bilen og kjører ned til spanske Cartagena for å få masse mengdetrening før NM starter opp i mai.
– Vi skal være fire dager i Cartagena før vi setter kursen mot Barcelona og avslutter oppholdet der med tre dager på Catalunia-banen, sier han.
Hammer vil gi alt for å oppnå målet om en komme på pallen i NM sammenlagt, men innrømmer at han vil forsøke å holde adrenalinet litt i sjakk denne sesongen.
– Målet er å fullføre en sesong uten uhell. Jeg kommer nok til å bruke litt tid på å komme i kjøreform, etter skaden jeg pådro meg i fjor. Samtidig er jeg ikke redd for å satse, og målet er som alltid å komme på pallen sammenlagt, smiler Hammer.