Til slutt ble den en 16. plass av de 54 startende bilene, som i seg selv er en sterk plassering, men det var rundetidene til de unge sjåførene som var det store samtaleemnet på den italienske Monza-banen i helgen.

I Blancpain GT Series Endurance Cup er det tre sjåfører som deler på bilen, og hver sjåfør kjører sin egen kvalifisering. Lenny Marioneck var førstemann ut for Reiter Engineering, som kjører den desidert eldste bilen i feltet, en Lamborghini Gallardo. Marioneck endte på en overraskende sterk 11. plass av de 54 førerne i sin gruppe.

Mads Siljehaug fra Lillehammer var nestemann ut i kvalifisering nummer to.

– Målet før kvalifiseringen var å være topp 30. Men plutselig fikk jeg på radioen at jeg var raskest av samtlige i sektor 1. Dessverre gjorde jeg en liten feil, men endte likevel opp som nummer 11 av de 54 førerne. Hadde jeg ikke gjort feilen hadde jeg kjempet om raskeste tid, forteller 21-åringen.

I kvalifisering nummer tre var det Patrick Niederhauser som skulle sitte bak rattet, og han sjokkerte med å være raskest av samtlige – og det i konkurranse med de fleste av verdens beste GT-førere i fabrikksteam fra bilmerker som Audi, Mercedes, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Bentley, Aston Martin og McLaren.

Straff i løpet
Med tre så gode kvalifiseringer startet Reiter Engineering fra 4. startposisjon i løpet. Patrick Niederhauser kjørte først, og var en stund oppe i tet, men fikk en straff da han kjørte for fort i en gulflaggsone.

Mads Siljehaug tok så over, og var nede på en 20. plass etter straffen. Hans rundetider var imidlertid jevnt blant de fem raskeste i feltet, og da det var klart for det siste depotstoppet var Reiter oppe på en 17. plass.

Lenny Marioneck kjørte det siste stintet, og til slutt ble de tre guttene nummer 16 totalt i det 54 biler store startfeltet, og nummer fire i den såkalte Silver Cup for sølv-rangerte førere.

– Over all forventning
– Dette resultatet er over all forventning. Før helgen håpet vi å være blant de tretti beste, også ender vi opp som nummer seksten. Og hadde det ikke vært for straffen kunne vi ha endt opp langt høyere på resultatlista. Vi slet dessuten med bremsene som gikk varme, men alt i alt er dette resultatet fantastisk for oss, sier Team Norway-føreren.

At de tre unge førerne i feltets eldste bil skulle hevde seg så bra var en overraskelse, og etter kvalifiseringen fikk teamet også beskjed om at bilen måtte bli 20 kg tyngre og øke bakkeklaringen med tre millimeter.

– Vi kjørte med akkurat den samme BOP (Balance of Performance) som i fjor i kvalifiseringen, men arrangøren mente tydeligvis at vi var for raske. Men selv etter at bilen ble 20 kg tyngre hadde vi noen av de raskeste rundetidene i løpet også. Jeg vil takke mine teamkamerater for et meget bra løp, og spesielt Patrick som hjalp oss med oppsettet på bilen. Og teamet har gjort en fantastisk innsats med denne bilen i vinter, forteller Siljehaug.

Det neste løpet for Mads Siljehaug i Blancpain GT Series Endurance Cup er på Silverstone i Storbritannia den 20. mai.