5000 tilskuere. Deltagere fra hele Norge og Europa. Bilutstilling både på parkeringsplasser og innenfor showarenaen, sceneunderholdning, kjappe kommentarer, burnouts, sliding og høydemåling bokstavelig talt både i høyden og i høyden, oppvisninger, butikker, kjendiser, show fra scenen, mat, party og fremfor alt kappkjøring på Gardermoen Raceway. Dette var ingrediensene til Norges første offisielle utgave av Raceworz utenfor USA!
Lovlig kappkjøring
Raceworz er gateregistrerte biler med engangslisens, som møtes til tvekamp. Hvem har den raskeste bilen. Du, eller naboen? Dette løses enkelt på Raceworz. Du trenger ikke ha veltebøyle. Det som kreves er at bilen godkjennes teknisk, at den har skilt, og at de som sitter i bilen har bomullstøy, hansker, strømper, samt godkjent hjelm. Verre er det ikke. Kom med den bilen du har, for å finne ut hva den yter i praksis. Del bilgleden med andre. Delta i burnoutkonkurranse, eller bevis at bilen din er den laveste. Det er folkelig racing i praksis, og dette er årsaken til at Raceworz er så populært i USA.
Suksess
– Det har gått over all forventning, sier hovedansvarlig for arrangementet, Thomas Følling. Ikke noen uhell, fantastisk vær og fantastiske biler. Vi hadde håpet at det skulle komme publikum, men visste ikke hvor mange. 150 frivillige bidrar. Dette er over all forventning.
– Er dere konkurrenter til Gatebil?
– Nei. Dette er en helt annen type arrangement. Vi følger oppskriften til Raceworz. Har sikret oss rettighetene til bruk av navnet og oppskriften til arrangementet. Gatebil har stand her, og vi samarbeider legger han til.
– Forskjellen mot gatebil er ikke alt du ser rundt her, som kan være ganske likt Gatebil, men i mindre skala. Forskjellen er først og fremst at det handler om å kjøre fortest rett frem, slik det er lange tradisjoner for i USA. Hvem har den raskeste bilen?
Å få det til
Samarbeidet med Streetcar Norge har vært viktig.
– Vi fikk dispans fra NBF til å kjøre street-legal-reglementet på 402 meter og er veldig fornøyd med at NBF har gitt oss den muligheten. Riktignok har vi en utfordring i forhold til utlandet, der det er andre regler som gjelder. Blant annet må vi se på mulighetene til å få lov til å kjøre under 10 sekunder med Street Legal-biler, sier Raceworz-sjefen.
Bilene som blir bygget i dag klarer 10 sekunder uten problemer. Videre er det klart at Raceworz Norway har en kjempeutfordring i fremtiden. Hvordan skal man betjene hybrid- og elbilmiljøet?
– Banerestriksjoner, redning, å kunne slukke brann i en elbil er en utfordring. Vi ønsker selvsagt også disse velkommen, men det knytter seg store kostnader til «speedy rescue».
Raceworz
– Det er et merkenavn. Mange forbinder det med «Fast and Furious-filmene», men i virkeligheten refereres det til arrangementet i en av filmene, sier Følling. Etter dette tar det helt av i USA. Meningen med arrangementet er å lage et stevne der bilgleden og kappkjøringen for amatører, og profesjonelle, har et folkelig preg. Familieorientert. Vanlige biler, showbiler og motorsykler du vanligvis ikke ser på en racingarena får god plass til utfoldelse.
Årlig arrangement
Raceworz 2019 er under planlegging og vi vil komme tilbake med detaljer om hvor og når snarlig. Amerikanerne er veldig positive til det norske bilmiljøet og spesielt på Small Tire Shoot out.
– Men, de vil gjøre det på den amerikanske måten, sier Følling.
– Det betyr noen små endringer i forhold til STSO, blant annet testrun, loddtrekking av hvem du starter mot – og så har vi et ønske om å innlemme «BigTireShootout» til neste år. Raceworz skal også være det eventet hvor du med den bilen du har, kan komme og teste stripa. Såkalt fun-runs.
– Vårt mål er at vi skal være en god rektrutteringskanal for dragracing og show-biler i Norge.
Vi ønsker nok også å ha med noen oppvisningsklasser neste år, rett og slett myntet mot publikum. Drifters dragrace skal finpusses og kjøres også neste år! Vår utfordring er noen særnorske regler som gjør at vi mister bl.a. en del svenske og danske biler – og vi håper at med en god dialog med NBF, at vi også finner en løsning på dette, avslutter Følling.