Det ligger i mennesket å konkurrere om å være raskest. Å løpe 100 meter fortest er det gjeveste man kan gjøre i friidrett. 0 – 100 km/t er målestokken for biler. Hvem er raskest rett fremover? Den aller enkleste form for racing? Jovisst. Og hva er galt med det. Hvert tettsted har sin «stripe». Norge er langt fra særegent. Lokal racing oppstår over hele verden der det er flere enn én bil. Hvem har den raskeste bilen? Det er bare én måte å måle det på.
Vi har legendariske filmer om temaet. De mest klassiske er kanskje rotløs ungdom (Rebel Without a Cause), siste natt med gjengen (American Graffiti) og i nyere tid – Fast and Furious, der det refereres til det som er blitt Raceworz.
Racing rett fremover er racing i sin enkleste form, men det er ikke ukomplisert. Det spesielle med Raceworz er at du kan delta med bilen din akkurat som den er, så lenge den er teknisk godkjent for gatebruk. Racinglisensen løser du på stedet. Enklere blir det ikke.
Raceworz gir mulighet for tusenvis av amatør-racere. I praksis betyr det at racinginteressert publikum nå kan være utøvere. Du får kjørt bilen din i trygge former. Arrangøren har banemannskap, redningsmannskap, tidtakning – og de organiserer fest for deg. Bedre blir det ikke.
I de neste utgavene av Racing vil vi se nærmere på hva det er som gjør en gatebil god. Vi vil vurdere felger og dekk, fjærer og dempere, bremser, eksosanlegg – alt som følger en racerbil til gatebruk.
Til arrangøren av Racworz i Norge bøyer vi oss i asfaltstøvet og sier – Gratulerer med et usedvanlig vellykket arrangement.