I FMX får utøveren 60 sekunder til rådighet for å vise stil, vanskelighetsgrad og oppfinnsomhet. Foto: Caroline Joelsson.
Kjempestemning da Thomas Pagés vant FMX-konkurransen.
Sparkesykkel, kan det være noe særlig å se på? Svaret er: Spektakulært! Foto: Caroline Joelsson.
Jaie Toohe`y tok en hårreisende trippel backflip på BMX. Foto: Caroline Joelsson.
Motorsport på stadionanlegg er publikumsvennlig og slett ikke uvanlig, men det imponerer at de ansvarlige for Norges fotball-storstue tok sjansen på å ødelegge gressbanen til fordel for 450 lastebillass med jord, et 12 meter høyt hopp, mange mindre ramper, landingsfelt, scener, lys, rails og alt som fulgte med på enda flere lastebil-lass for å gjøre klart til Ullevaal Xtreme!
Størst i Europa
På pressekonferansen før stevnet fortalte Villa at det var Ullevaal som fra begynnelsen tok initiativ og inviterte Villa til å være med å arrangere ekstremsportsstevnet.
– De kom til meg og spurte om jeg ville kjøre motocross inne på stadion!
Villa fortalte at han ble helt satt ut, men også smigret. Dette var et ønske han hadde hatt i mange år.
– Fra de første møtene og frem til stevnet forandret arrangementet seg. Det ble mye større enn det vi først planla, sa Valla. Særlig gjelder dette motocrossbanen, som innen «Speed and Style» ble den største hittil i Europa. 12 meter stillas med utforbakke er også spektakulært.
Tilpasningsdyktige
Det er en sjanse å ta for Ullevaal Stadion da de satset på motorsport, men ettersom Vålerenga har fått sin egen fotballarena blir det mer rom for konserter og andre typer arrangementer. I august skal det for eksempel spilles ishockey i regi av «Zucca». Ikke før i september skal det spilles landskamp der.
Håpet til arrangørene og Valla var et publikumsantall på opp mot 20.000. Dette var nok litt optimistisk, men arrangøren hevdet at det var mer enn 12 000 betalende tilskuere – og det er slett ikke verst på en lørdagskveld i juni!
God underholdning
Freestyle Motocross, Speed & Style, Supercross, sparkesykkel, BMX og snøscooter. Arrangementet hadde absolutt ingen pauser. Det dundret av musikk, motorlyd, publikumsjubel og med Jan Erik Larsen som superentusiastisk kommentator kunne det ikke bli feil. Man kan for eksempel ledes til å tro at sparkesykkel ikke er særlig underholdene og at det ikke har noe med motorsport å gjøre. Det er feil. Ikke når Youtube-sensasjonen Ryan Williams er tilstede med show på både sparkesykkel og BMX. Ok, hverken sparke- eller BMX-syklene har motor, men førerne har i det minste mot som kan måles i store volum. Fra 12 meter kastet de seg rett ut, og med 40-50 km/t traff de spretthoppene som sendte dem ti meter til værs igjen, før de landet. Og landet gjorde de på de mest oppfinnsomme måter etter å ha trikset seg gjennom lufta. Faktisk var det like spennende og underholdene enten de falt eller greide å gjøre et nedslag. Det samme gjaldt for BMX-utøverne, som utførte vanvittige stunts, før de enten landet med kropp og sjel i behold, eller trynte så det gikk gisp gjennom publikum.
FMX-rekordforsøk
Det er ikke uvanlig med bein-, arm- og ribbebeinsbrudd under trening og show. Stine Hettervik forsøke å bli den første kvinnelige FMX-utøveren i Europa som tar baklengs salto. Rekordforsøket endte med brukket håndledd under treningen dagen før, men hun avslørte at saltoen er gjennomført under en tidligere trening. Det er bare et tidsspørsmål før Hettervik er tilbake på motocross-sykkelen og kan forfølge rekorden.
Norske Didrik Dimmen prøvde seg på en backflip med damesykkel fra den 12 meter høye rampen. Også dette endte med fall. Publikumsreaksjon uteble ikke. Stønnet var større enn når Norge slipper inn mål på den samme arenaen. Til gjengjeld var også jubelen større enn når Norge scorer da Dimmen reiste seg igjen etter den ganske luftige turen. Bortsett fra skrubbsår var det nok mest sår på stoltheten.
Hva er FMX?
FMX er en forkortelse for Freestyle Motocross der det meste foregår i luften. Utøveren har 60 sekunder til å vise triks og hurtighet. Motocross-syklene er spesielt tilpasset den spektakulære akrobatikken, som av motorsportinteresserte nærmest oppfattes som en kunstform. Nordmannen André Villa var en av verdens beste utøvere i denne grenen.
Hva er SUPERCROSS?
Supercross er motocross-sprint. Slik vi har sett det innen alpint startes det heat med seks deltagere. Løypa er en stadion-motocross bane der den som kommer sist til mål har tapt og ryker ut. Etter hvert bygges det opp til en finale etter utslagsmetoden. Supercross er konstant action og ekstremt underholdene. Farten er høy og det skjer dramatikk hele tiden.
1+1=2
Hva skjer når FMX og Supercross føres sammen slik det ble gjort under Ullevaal Xtreme? Da blir det SPEED AND STYLE, som betyr at det deles ut poeng etter normal dømming av FMX, mens det gis et poeng i trekk pr sekund man kommer bak vinneren til mål. Det kjøres seks runder som i Supercross.
Stor underholdning
Racing underskriver på en sjelden stor norsk motor og sportslig festaften på Ullevål. Vi har hatt Solberg- og Top Gear-show i Telenor arena. For noen uker siden var det Raceworz arrangement på Gardermoen Raceway. Gatebil-arrangementene er blitt en institusjon, men disse eksemplene på at motorsports-underholdning trekker store mengder deltakere og publikum til arenaer og baner handler om fire hjul. Ullevaal Xtreme er to hjul, og på det mest ekstreme. Valla antyder at det blir en ny runde neste år. Hva med at det også gjøres plass til trial sykkel- og motorsykkelløype? Kanskje på utsiden av stadion. For førshowet på Bergbanen med bil- og motorsykkelutstilling og underholdning for hele familien var svært vellykket det også.