Turbo, hvordan funker den?

Turbo, er et elsket og hatet uttrykk, innen bilsport. Her skal vi sette  skapet på plass for de som lurer:

Den første turboen, ble utviklet allerede i 1905,men den fungerte ikke som den skulle før ca i 1920. i USA, prøvde de og videreutvikle turboen på 1960-tallet, men det var de tyske ingeniørene hos BMW, som virkelig greide å produsere en bil med en fungerende turbo. Dette var med BMW 2002 som kom i 1974. Porsche plasserte turbo i sin 911-modell to år senere i 1976.

Svenskene, kom med sin versjon i SAAB-99 Turbo-modell i 1978.

Hvordan virker den?

Det skal jeg prøve og svare på her:

Motoren suger inn bensin/luft i sylinderen, når stemplet er på veg nedover sylinderen, og innsugningsventilen er åpen. Turboen dytter inn ekstra luft, det er slik den jobber.

To skovler er forbundet med en aksel. Når eksosen blåser gjennom den ene skovlen, drives den andre rundt og presser luft inn i motoren. Moderne turboer virker også slik, men med avanserte overtrykksventiler, elektronisk styring, totrinns funksjoner, variabel geometri, ladeluftkjølere osv, osv…

Det som er virkelig smart uttenkt, er at turboen ikke driver og snylter på den utnyttbare mekaniske energien fra motoren, men kun benytter et rent restprodukt, nemlig eksosen. Dermed kan de store bilfabrikkene, produsere motorer med mindre volum, men likevel hente ut mer effekt. Et tidlig eksempel på en vellykket turbobil er: Porsche 911-Turbo,med 3,3 liters rekkesekser boxermotor på 330 hk.

Egendesignede biler

En norsk og en tysk biloppretter, har gjort furore innen egendesignede biler.

Oppretting av bil kan være så mangt. Her skal vi se på hva to kreative karer har fått til i garasjen. Marius Vårli fra Kongsvinger er biloppretter, og er i tillegg ”Boble-freak”. Den tyske Volkswagenen, har blitt ”hypet” opp en hel del, siden den så dagens lys på tidlig 30-tallet i nazi-Tyskland.

Folkevogna var et bestillingsverk fra Adolf Hitler, og det var Porsches opphavsmann Ferdinand Porsche, som designet vogna. Siden den gang har ”Bobla” vært innom mange innovative runder. Vi har nennsomt restaurerte originalbiler, smakfullt ombygde ”Califonia-Look”-biler, ”Hard core racingbiler” og såkalte ”Rat-Rods”.

Da marius bestemte seg for å lage seg en særegen Volkswagen, gikk han for ”Rat-Rod”-stilen. Dette er en blanding av et røft og shabby ytre, og et sjeldent og tidsriktig interiør. Bilen det er snakk om, er en Volkswagen Type1 fra 1965,og Marius har eid bilen siden 2009. Den ble kjøpt av marius far i 1995, men fikk motorhavari ett år seinere. Siden Marius er biloppretter av yrke, gikk han på jobben med ”Rat-Rod” bobla med døds forakt. Han monterte nye skjermer, nye bremser, byttet gearkasse, og satte inn en sprek 1600-motor i bilen. Her har det gått med hundrevis av arbeidstimer, og ikke minst en masse timer til kreativ fundering og utklekking av nye ideer. Under bilen har det også blitt vesentlige endringer. Bilen har fått 5-tommers smalna ”Puma”-forstilling og Airkewld luftunderstell. Her oser det av gammelt og nytt, og en kul følelse av nostalgi. Han har også dyttet inn 50/60 talls tilbehør og ekstrautstyr fra den gang da… Og drømmebilen til denne drevne biloppretteren? Jo, det er en Volkswagen Savila Bus med 23 stk vinduer.

Råtøff boble i tysk ånd

Tyske, Gunter Artz, drev på slutten av 70 og tidlig 80-tall,med karosserimessig ombygging av biler. Det var primært VW, Audi og Porsche, han arbeidet med på verkstedet sitt. Det og sette inn en Porschemotor i en ”Boble”, er det mange som har forsøkt seg på, men kanskje ikke gått hele ”sjumila”, som denne driftige karen.

Gunter fant frem det ypperste og best utprøvde kortet i ermet, nemlig motoren fra Porsche 911,en 2,7 liters RS 1973 modell. Dette er en luftavkjølt boxermtor på 210 dønn ærlige hester. Vi er fra før av vant til at når vi åpner bagasjeluka på en ”Boble” bak, så finner vi motoren, men ikke i Artz versjon. Han tok ut baksetet, og plasserte boxermotoren der istedet. Når man vet at totalvekta på bilen var 1100 kg, ble vektfordelingen helt optimal, med 600 kg på bakakslingen og 500 kg på forakselen.

Dette ble virkelig en ”ulv i fåreklær” på tyske Autobahn. Bilen var raskere i vendingen enn Ferrari Dino og Maserati Indy. Mange eiere av Mercedes og BMW, ble kjørt i senk av denne spesialbygde vogna. 0-100 gikk på 7,2 sekunder, hvis dekkene på nitommers felgene fikk riktig feste, og kunne nås i 2-gir. Toppfarten var på 214 km/t. Porsche 911 hadde toppfart på 244 km/t, men kun fordi den var mer aerodynamisk i linjene. Artz valgte hjuloppheng og styring fra den ”styggpene” Porsche 914,mens bremseskivene var hentet fra Porsche 911S. Luftinntakene på siden av bilen, var fra WV-412. Det gikk 15 liter motorolje på herligheten og den hadde også integrert oljekjøler.

Når det gjaldt selve karosseriet, la Gunter ned veldig mye jobb. Han valgte et langt bredere karosseri enn hos originalbilen. Han regelrett delte hele bilen på langs, og sveiset inn et breddet felt på 20cm. Her har det gått med adskillige timer med vinkelsliper og sveiseapparat. Forbruket av både vinkelslipere og sveisepinner har åpenbart vært skyhøyt her. Prisen på den egenfabrikerte supervogna, lå den gang på 60.000 tyske mark, altså ca 250.000 norsk kroner i 1982/83. Til sammenligning kostet en ny Porsche 911 38.000 tyske mark, en Ferrari Dino 40.000 mark, og en original VW-1303S kostet da 7200 d-mark.

Siste nytt om el-sykkelen

I Oslo går flere håndverkere nå inn for å bruke el-sykkel, til å frakte verktøy og utstyr fra A til B. Mange trakk nok på smilebåndet da et

syklende toalett dukket opp i ettermiddagsrushet i hovedstaden.

I løpet av 2018,forsvinner ytterligere 361 parkeringsplasser i Oslo sentrum. Byutviklingsleder, Hanna Marcussen,(MDG) uttaler at striden rundt parkering for håndverkere har vært en vanskelig nøtt og knekke. Byrådet, som består av AP, MDG og SV, har som et langvarig prestisjeprosjekt og gjøre hele Oslo sentrum bilfritt innenfor ring-1. Oslo byråd har imøtegått håndverkerne med å opprette 108 p-plasser kun til deres benyttelse.

Rørlegger, Lasse Haagenrud, har likegodt byttet bilen ut med el-sykkel i Oslo sentrum. Haagenrud, som driver firmaet Direkte Rørservice, sier at kampen om plassene innenfor ring-1,virkelig har hardnet til i det siste. –Nå har vi  kjøpt inn el-sykkel til kr 20.000, og ser alt nå at dette ”myke” kjøretøyet, sparer oss for mye slit med frakting av verktøy rundt til alle husstandene. –Vi har vurdert el-biler, legger han til, men dette er ikke noe fullgodt alternativ, da lademulighetene er for dårlige. Direkte Rørservice, består av seks rørleggere, og arbeidsdagene, starter som regel opp hos rørgrossisten på Aleksander Kiellands plass. –Folk ler, når de ser at toalettskåla titter frem, legger Haagenrud til med et smil.

 

El-sykkelløp i Trøndelag. Kom og tråkk!!!

Lørdag 8-september,går sykkelløpet ”Pilegrimsrittet” av stabelen. Her blir det etablert egen start for de med el-sykkel, klokka 09:00. Løpet starter opp ved Stugudalen, men også med oppstart fra Græsli og Flora. En av arrangørene, Håkon Slungård, legger til at deltagere med el-sykkel ikke får delta på løp/turer med tidtaking. –Moro blir det likavæl!!!

Løpet går gjennom et unikt kulturlandskap i vakre Romboleden. Dette er en eldgammel ferdselsvei hvor pilegrimer, handels og embetsfolk tråkket opp stiene før i tida. I Skarvdøra, på svenskegrensa, møtes to gamle pilegrimsleder: Den store Romboleden og Jemt-Norge leden. Herfra går turen på sykkel via Stugudalen, ned gjennom Tydalen og Neadalen. Mot Selbu, går leden forbi vakre partier, med panoramautsikt mot fjellmassivene Sylan, Skarvdørsfjella, Skarvan, Fongen, Bringen og Rensfjellet.

Videre går den spektakulære sykkelturen fra åpent fjell og vidde landskap, ned til lavlandet og etter hvert skoglandskap, og Selbu kirke. Turen avsluttes med brask og bram ved sjølvaste Nidarosdomen i Trondheim.

Løyper:
  • 86 km: Starter ved Stuguvollen i Stugudal. Det er merket til start FV705.
  • 45 km: Starter i Græsli. Det er merket til start FV705.
  • 22 km: Starter i Flora. Det er merket til start FV705.

Båtrace:

Ung-Norge holder koken videre!

Ung Norge ble stiftet av Eivin Sundal i 2012. Sundal var selv barnevernsbarn, og tilbragte sin føste levetid, på Eline-spebarnshjem i Oslo. Seks måneder senere ble han adoptert av familien Sundal på Ormøya utenfor Oslo. Eivin Sundal ønsket og bidra med noe tilbake, og etablerte Ung-Oslo.

Det ble da også inngått et samarbeid med disse aktørene: Redningsselskapet og Varnergruppen. Organisasjonen har dette mottoet: -Fremme positive aktiviteter for barnevernsbarn og ungdom. –Bidra til å endre inntrykket av barnevernsbarn, fra å være noe negativt, til å bli en positiv betegnelse.

Organisasjonen har vokst betraktelig, og har etter hvert skiftet navn til Ung-Norge. Det har de senere årene blitt etablert flere lokallag rundt om i landet. Ung-Norge fikk kr 560.000 av Sparebankstiftelsen DNB. Beløpet ble avsatt til: Redningsflåter, redningsvester, navigasjonsutstyr og utstyr til båt.

Ung-Norge var med under Sandefjord Grand Prix 2018. Her deltok ungdommene med kystpatruljebåter, de bedrev strandrydding, og det var mulighet for å få kjøre en toseters racerbåt, (8-16 år).

 

Tønsberg Båtrace 3-5 august 2018

I Tønsberg skal det arrangeres VM i Offshore første helgen i august,                    samt internasjonalt rundbaneløp.

Utøvere som deltar fra Norge er:

  • Nr 77: Tobias Munthe-Kaas
  • Nr 55: Frode Sundsdal
  • Nr 60: Christian Carlsen
  • Nr 09: Mette B. Bjerknæs

Sistnevnte, Mette B. Bjerknæs, fikk 1-plass i Tvedestand Grand Prix F2 i 2010,og 3-plass i Nordic Championship F2 i 2011. Drøbakskvinnen, representerer en sjeldenhet i norsk båtsport, der kun 14% er kvinner. Dette går også igjen i andre typer motorsport.