Løpsoptimalisert versjon av den Cosworth-utviklede 6,5-liters naturlig aspirerte V12-motoren driver en ledende produsents forsøk på å vinne 24-timersløpet i Le Mans
Avansert Cosworth-elektronikkpakke med nyeste generasjons Antares 8 ECU og Centaurus 5 kraftfordelingssystem leverer banebrytende kontrollmuligheter
Cosworth leverer for tiden elektroniske systemer til 85 % av Le Mans-løpet i alle klasser, inkludert ratt og kraftbokser
Le Mans-tilbakekomsten bygger på Cosworths rike arv fra langdistanseløp, inkludert historiske seire i 1975 og 1980
- juni 2025. Northampton, Storbritannia
Cosworth returnerer til 24-timersløpet i Le Mans som drivlinjeleverandør for første gang siden 2015, da de drev Nissan GT-R LM Nismo. Cosworths tilstedeværelse på Le Mans fortsetter over 85 % av løpsløpet, med Cosworth-utviklede ratt, kraftbokser, loggere, displayer og mer.
En ledende bil i Hypercar-klassen drives av en racingoptimalisert versjon av den Cosworth-utviklede 6,5-liters naturlig aspirerte V12-motoren. Den ble opprinnelig utviklet i samarbeid med en premium bilprodusent for deres flaggskip-hyperbil, og har blitt forbedret for å innlemme kravene til ytelsesbalanse i Hypercar-klassen, samtidig som den opprettholder sin eksepsjonelle kraftlevering og særegne høyytelseslydspor.
Utover drivverket tilbyr Cosworth en elektronikkpakke i verdensklasse med den nyeste generasjonen ECU, Antares 8, Centaurus 5-kraftfordelingssystemet og CCW Mk3-rattet. Dette omfattende tekniske partnerskapet viser frem Cosworths helhetlige tilnærming til høyytelsesteknikk, og leverer både banebrytende drivlinjeteknologi og sofistikerte kontrollsystemer.
Bruce Wood, administrerende direktør for Powertrain hos Cosworth, kommenterte: «Dette er et betydningsfullt år for Cosworth, ettersom vi vender tilbake til toppen av sportsbilsport som motorleverandør, og støtter en ledende produsent i deres jakt på Le Mans-ære. Dette året markerer kulminasjonen av et tiår med samarbeid, og vi gleder oss til å se og høre brølet fra V12-motoren vår på racerbaner over hele verden.»
Cosworths tilbakekomst til Le Mans bygger på en sagnomsuste historie i verdens mest prestisjefylte utholdenhetsløp. Selskapets legendariske DFV-motor (Double Four Valve), en av de mest suksessrike motorene i motorsporthistorien, vant Le Mans to ganger i sin originale 3,0-litersversjon – og drev Mirage-teamet til seier i 1975 og Rondeau-teamet i 1980.
Disse triumfene var en del av Cosworths bredere dominans innen motorsport, der DFV-motoren sikret 155 Formel 1 Grand Prix-seire mellom 1967 og 1983, inkludert alle Formel 1-verdensmesterskap fra 1968 til 1974. I 1969 mottok Cosworth Royal Automobile Clubs prestisjetunge Dewar Trophy for DFVs revolusjonerende design – en ære selskapet ble tildelt igjen i 2024 for sitt banebrytende arbeid med høytytende naturlig aspirerte forbrenningsmotorer.
COSWORTH ACROSS THE GRID
While Cosworth’s last entry as a powertrain supplier at Le Mans was in 2015, the company has maintained a significant presence at the legendary endurance race through its state-of-the-art electronics. At the 2024 24 Hours of Le Mans, an impressive 85% of the grid utilised Cosworth’s electronics products — known as the ‘eco system’ — across all classes.
A glance at the company’s current racing involvement shows:
- In the LMDh class, Cosworth supplies multiple components to teams including Cadillac, Toyota, Porsche, Apline and Peugeot
- In the LMP2 category, all 16 teams use Cosworth’s Spec LMP2 Kit
- In the LMGT3 class, Cosworth provides critical components including Power Boxes, ECUs, Loggers, and Displays to leading automotive manufacturers’ racing entries
HISTORY OF MOTORSPORT SUCCESS
Founded in London in 1958 by Mike Costin and Keith Duckworth, Cosworth quickly established itself as the premier engineering firm in motorsport. The company’s name, a portmanteau of its founders’ surnames, has become synonymous with racing excellence and cutting-edge innovation.
Cosworth engines have achieved success in:
- IndyCar racing, where the DFX turbocharged version of the DFV dominated for years, winning ten consecutive Indianapolis 500 races
- CART/Champ Car competition, where Cosworth became the standard for excellence
- Sports car racing across multiple categories and decades
Dr. Florian Kamelger, Cosworth CEO, commented: «Cosworth’s return to Le Mans as a power unit supplier marks a significant milestone in our company’s history. This partnership brings together engineering excellence with a shared passion for performance, precision, and innovation. This hypercar project represents everything Cosworth stands for — engineering excellence, cutting-edge technology, and the relentless pursuit of perfection.
«What sets Cosworth apart is our emphasis on strategic and process-driven engineering approach. More than just an engine developer, we have integrated methodologies that ensure excellence in both the final product and the way it is conceived, designed, and brought to life.»
Media:
media@cosworth.com
Om Cosworth
Cosworth er et globalt teknologiselskap med seks tiår med ingeniørerfaring som leverer fremdrifts-, elektronikk- og programvareløsninger til kunder innen bil-, luftfarts- og marinsektoren. Enten det er gjennom hybrid- eller elbilfremdrift, datatilkobling eller automatiseringsteknologi, er Cosworth klar til å løse nye utfordringer med fremtidens mobilitetsløsninger. Uansett prosjektets kompleksitet har Cosworth evnen til å designe, utvikle og produsere rene arkløsninger fra sine toppmoderne anlegg.