Fredag går syvende runde i rallycross-VM av stabelen i Trois-Rivieres – midt mellom Montreal og Quebec i Canada, og det blir en spesiell runde av to årsaker.
Dette er aller første gang VM-sirkuset i rallycross beveger seg utenfor Europa, og det blir spennende å se hvordan det nord-amerikanske publikumet tar imot denne versjonen av sporten. Den andre grunnen er at alt av kjøring skal gjøres på én dag. Det betyr trening fra tolv til to og racing fra tretiden på ettermiddagen lokal tid.
Grunnen til dette er hovedsaklig at rallycross-runden er en del av Grand Prix Trois-Rivieres – eller GP3R om man vil. Det betyr at hele helgen vil være spekket av motorsportarrangementer i den lille byen. Blant annet vil det bli arrangert løp i både den canadiske supercar-serien og Canadian Touring Car Championship – før det hele avsluttes med et NASCAR Canadian Tire-løp søndag ettermiddag. Det er med andre ord nok å få med seg for alle som tar turen.
19 biler til start
På startstreken fredag ettermiddag står det 19 biler i den øverste klassen. De seks permanente teamene med to biler hver er selvskrevne, men det er flere førere som gjør en gjesteopptreden – blant annet vår egen Sverre Isachsen.
– Jeg gleder meg til å prøve meg mot noen av teamene og i samme format som da jeg kjørte i Europa tidligere, sier han i en pressemelding. Selv om Isachsens bil egentlig er bygget for en annen serie, var det visstnok ikke så mye som skulle til for å stille til start i VM. Lance Smith, som eier Subaru Rally Team USA, sier at bilen stort sett er bygget rundt FIA-regelverket og at det derfor ikke var spesielt vanskelig å få den klar.
Blant de andre gjesteførerne finner vi blant annet Tanner Foust og Patrick Carpentier. Førstnevnte har vært med på to runder tidligere, og ligger på åttendeplass i sammendraget så langt med 42 poeng. Til sammenligning har Petter Solberg på førsteplass 125 poeng og Andreas Bakkerud på fjerdeplass 99 poeng. Carpentier på sin side har ikke kjørt rallycross, men den tidligere IndyCar- og NASCAR-føreren har derimot vært rallycross-kommentator for den canadiske TV-kanalen RDS denne sesongen.
– Jeg føler jeg har lært mye av å kommentere løpene. Det er mye tøffere konkurranse enn jeg trodde det skulle være, og jeg liker spesielt godt at de korte løpene alltid er uforutsigbare, sier han til rallycrossrx.com.
Spennende bane
Som Petter Solberg skrev i sin blogg, bruker deler av gatebanen de andre løpene kjøres på. Grusdelen kjøres på en veddeløpsbane, og førerne må gjennom tre svinger før de kan velge alternativsporet. I tillegg er strekka den aller lengste i hele sesongen – så her blir det garantert både høy fart og spennende racing. Det er med andre ord bare å glede seg til fredag. Den første kvalifiseringen går av stabelen ti over halv ni norsk tid.