FIA varsler store endringer i rallysportens øverste divisjon, men detaljene er fortsatt ikke klare.
Britiske Autosport har snakket med Carlos Barbosa, som leder WRC-kommisjonen i FIA. Han bekrefter at de jobber med et helt nytt regelverk, men kan ikke avsløre noe enda.
Grunnen til at FIA nå vil endre rallysporten, er naturlig nok for å tiltrekke seg flere tilskuere, og de mener dagens regelverk ikke gjør sporten variert nok. – Hvis du lakkerer alle dagens WRC-biler hvite, er det nesten umulig å se forskjell på dem. Det må vi endre på, sier Barbosa til magasinet.
Autosport siterer anonyme kilder i miljøet på to punkter som tyder på at WRC kan bli radikalt endret. For det første vil det muligens åpne seg flere alternativer når det gjelder bilenes størrelse. Dagens såkalte B-segment-biler (Fiesta, i20, Polo og DS3) kan bli byttet ut til fordel for større modeller. Det snakkes også om at teamene i større grad skal kunne velge hva slags motor de vil bruke ved at bensinflyten reguleres istedenfor motorstørrelsen.
Endringen i motorregulering bekreftes langt på vei av FIAs mann. – Vi er i startgropa i forhold til diskusjonene rundt 2017-bilene, men det stemmer at drivstoffregulering er prinsippet vi jobber ut fra nå. Likevel betyr det ikke at ting ikke kan endre seg, sier han.
Mange mener denne endringen blir gjort for å få på plass hybridsystemer i rallysporten. Toyota har tidligere sagt at de vil være med i WRC – hvis de får muligheten til å kjøre med hybridbiler. Det er ikke mulig med dagens reglement. Hva en elektrifisering av rallyen vil gjøre for sporten er vanskelig å si, men det vil uten tvil bli både vanskeligere og dyrere for de private teamene å fortsette i toppdivisjonen. Det ventes mer informasjon om de nye reglene mot slutten av året.