Med seier i tre av fire innledende runder, var det aldri noen tvil om at Petter Solberg kunne gå hele veien.

Fire nordmenn stilte til start i den syvende VM-runden i Rallycross. Den gikk av stabelen i Trois Rivieres, og var en del av en større motorfestival som varte hele helgen.

På grunn av de mange løpene som skulle gå gjennom helgen, ble det en ekstremt travel fredag for alle teamene. Alt av kjøring foregikk nemlig på samme dag, og det ble lite tid til reparasjoner mellom omgangene.

Petter Solberg og Andreas Bakkerud var selvfølgelig på plass, men også to andre nordmenn hadde tatt turen til “de tre elver” mellom Quebec og Montreal.
Henning Solberg, som vanligvis kjører en Saab 9-3 i EM, var denne runden en del av Monster Energy-teamet og kjørte dermed en Citroën DS3. Han hadde tatt plassen til Liam Doran, som ifølge ryktene har mistet lisensen. (Vi prøver i skrivende stund å få dette bekreftet og vil komme tilbake med informasjon om hva som skjer med bilen resten av sesongen så fort som mulig.)

2014_07_Solberg_SC_018

Trøblete start
Sverre Isachsen kjører til vanlig i Global Rallycross Championship, men hadde tatt med seg sin Subaru nordover for å prøve seg mot resten av VM-førerne.

Det begynte ikke spesielt bra for 43-åringen fra Hokksund. Isachsen fikk trøbbel med bilen i den første innledende runden, og måtte nøye seg med 25 poeng. Petter Solberg klarte seg imidlertid bedre, og stakk av med seieren i denne runden, mens Andreas Bakkerud og Henning Solberg havnet på henholdsvis femte- og fjortendeplass i den første runden.

De andre heatene gikk litt bedre for nordmennene, og etter de fire innledende rundene var alle med videre til semifinalene. Isachsen klarte såvidt å snike seg med etter en 12. plass – med like mange poeng som Nitiss.

Latvieren som lå på andreplass i sammendraget før denne VM-runden klarte likevel å komme seg videre til semifinalen – da teamkamerat Wiman ikke stilte til start.

Solberg var eneste norske i den første semifinalen, og kjørte sikkert hele veien. Til slutt slo han Timerzyanov med nesten fem sekunder.

Den andre semifinalen hadde tre nordmenn, og man skulle dermed tro at sjansen for to eller flere norske i finalen var stor. Bakkerud fikk dessverre en tyvstart, og dermed måtte han gjennom alternativsporet to ganger. Da sier det seg selv at det blir vanskelig å havne blant de tre beste. Han var likevel nærmest av de norske, og etter et godt løp havnet han et snaut sekund etter Nitiss.

Isachsen endte på femteplass, og sjetteplassen ble inntatt av Henning Solberg.

I finalen kontrollerte Petter hele veien, og vant foran Anton Marklund og Timur Timerzyanov. Dermed ble han både den første i historien som vinner to VM-runder i rallycross og førstemann til å vinne en VM-runde i Nord-Amerika.

2014_07_Heikkinen_SC_016

Stor canadisk overraskelse
– Jeg dedikerer denne seieren til teamet, sa han rett etter løpet. – Det har vært en vanskelig dag. Vi hadde samme demperproblemer som i Belgia til å begynne med, men mekanikerne jobbet hardt og fikk rett feilen, sier Solberg til rallycrossrx.com.

Til tross for at han ikke kom seg til finalen, var også Sverre Isachsen fornyød med løpet. – Etter kun et par runder med trening så vant jeg to av mine innledende heat og kom til en semifinale i VM-debuten for både Subaru og meg. Jeg hadde så en knallstart i semifinalen og var oppe på en tredjeplass. Der og da øynet jeg en finaleplass, men ned mot den første svingen begynte motoren å gå varm og jeg mistet effekt. Dermed hadde jeg ingen sjanse til å avansere, men vi er uansett strålende fornøyd, sier han.

En av de største overraskelsene i Canada var nok likevel Patrick Carpentier. Den tidligere NASCAR- og IndyCar-føreren hadde aldri vært bak rattet i en rallyrossbil tidligere, og hadde kun fått noen få timer med trening før fredagens løp. Likevel klarte Carpentier, som nå er kommentator på canadsik TV, å ta seg helt til finalen. Til tross for en sjetteplass der, var han strålende fornøyd. – Før løpet var mitt eneste mål å komme meg videre til semifinalen, så å gå hele veien foran et fantastisk hjemmepublikum er mer enn jeg noen gang kunne håpet på, sier han til rallycrossrx.com.