Hvorfor velger egentlig noen bedrifter å sponse motorsport? Og hva ser de etter i utøvere de vurderer å støtte? Vi har snakket med to selskaper som sponser flere norske utøvere.
I årevis har vi sett diverse firmalogoer klistret på biler og motorsykler av alle slag. I de store seriene er det ofte snakk om beløp på størrelse med et lite lands statsbudsjett som blir spyttet inn i de forskjellige teamene fra sponsorer. Men hvorfor gjør de egentlig dette? Hva får disse selskapene ut av å sponse motorsport? Hvordan bestemmer de seg for hvem de skal sponse?
For mens man ofte hører om utøvere som er på sponsorjakt og som trenger et visst antall kroner for å fortsette satsingen, er det sjelden man får vite hva de som faktisk sitter på pengesekken tenker. Derfor løftet vi av røret og slo nummeret til to store bedrifter som er sponser flere norske utøvere i forskjellige motorsportgrener.
Skal vi tro markedssjef Pål Virik Nilsen i Andreas Stihl AS blir ikke en utøver automatisk attraktiv av gode resultater. – Vi vil ha utøvere som er gode, men ydmyke, med riktige verdier og et sunt image. Om en fører i NM kommer på 1, 6. eller 10. plass spiller egentlig liten rolle for STIHL. Det er holdningene og innstillingen som betyr aller mest, forteller han.
STIHL i Norge sponser blant annet Dennis Olsen i hans Formel Renault-satsing, Pekka Lundefaret i rally-NM og rallysendingene på NRK. I tillegg har de flere sponsorater internasjonalt, og kjørte blant annet et eget DTM-team i fjor.
– Hvert sponsorobjekt har forskjellig verdi for oss. Dennis er jo Norges desidert største formeltalent gjennom tidene, og nå om dagen vinner han jo også løp og gjør seg bemerket internasjonalt. Når det gjelder Pekka Lundefaret, er han kanskje ikke Norges beste sjåfør, men har er spesialist på å skape blest og pleie sponsorer. Det betyr også mye, forteller markedssjefen.
Interne arrangementer
Sven Borger Fiedler i Relekta er enig i Virik Nilsens vurdering av sponsorobjekter, men legger litt mer vekt på resultater. – Det som er viktig for oss, er at det er snakk om utøvere som er i toppen av sin gren og at de er hyggelige personer med godt medietekke, sier Fiedler.
Relekta er en mer typisk motorsportsponsor, da de har produkter som er direkte relevant for både utøvere og interesserte. Derfor anser Fiedler det som veldig viktig å ha profesjonelle utøvere som kan gå god for deres produkter. I dag sponser de et sted mellom 20 og 30 utøvere, men flesteparten er små sponsorater hvor de som kjører får gratis eller billige produkter. De har også større navn som Molly Pettit, Eivind Brynhildsen og Pål Anders Ullevålseter i stallen. Disse blir brukt i markedsføringssammenheng og til diverse eventer med media tilstede. Relekta bruker også topputøverne til interne foredrag og seminarer.
Selv om STIHL ikke selger produkter som er direkte relatert til motorsport, mener de å merke en effekt av sponsingen. – Det er vanskelig å tallfeste akkurat hvor mange sager man selger på grunn av dette, men vi treffer mange av sluttkundene våre på motorsportarrangementer. Vi ville nok ikke truffet like mange med golf, ler Virik Nilsen.
For bedriftene som sponser norsk motorsport handler det altså en del om å treffe sluttkundene der de er, men også om å bruke utøverne til arrangementer internt – både faglig og sosialt. I de større internasjonale mesterskapene handler det i enda mindre grad om å få vist frem logoen sin på løp. Her er det forretningene som står i fokus, og store selskaper spytter naturligvis ikke inn flerfoldige millioner inn i motorsport for moro skyld.
– Når det gjelder DTM, så er fokuset definitivt business to business. Motorsportarrangementer er en møteplass for bedrifter, og mange kontrakter har blitt avtalt i slike settinger, avslører Virik Nilsen.
– Oppfølging er ekstremt viktig
Utøvere på sponsorjakt har flere forskjellige taktikker, og det er mange som jakter på de samme pengene. Derfor gjelder det å skille seg ut på en positiv måte, men her er det ikke alle som lykkes skal vi tro de som sitter på pengesekken.
– Jeg får 4-5 sponsorsøknader i uka fra folk som driver med motorsport. Det er veldig varierende hvordan utøverne jobber med dette. Det finnes de som bare sender en mail med litt informasjon uten å følge opp i det hele tatt. Da er det egentlig like greit å la være, forteller Virik Nilsen.
Å ha “det lille ekstra” gjør også jobben enklere, og da er det gjerne snakk om noe utenomsportslig som gjør utøveren ekstra interessant for mediene. – Ett eksempel på dette er da vi støttet Marit Strømøy. Hennes sangkarriere gjorde det ekstra attraktivt å gå inn som sponsor, forteller Virik Nilsen.
Også Fiedler i Relekta forteller at oppfølging er viktig. – Hvis det er snakk om større avtaler, er det flere møter hvor man både blir kjent med personen og får vite hvilke planer og mål som ligger der som skal til, forteller han.
Interesse i bedriftene
Mange av bedriftene som sponser motorsport er gjerne tungt inne hos flere utøvere, og dette kan tyde på at det ikke er økonomiske motiver alene som er grunnen til at man har valgt motorsport foran for eksempel langrenn eller fotball. Flere har ansatte og sjefer som er interessert, og som kanskje har vært involvert i motorsport på en eller annen måte selv.
Interesse i bedriftene er en viktig brikke i sponsormarkedet, og derfor gjelder det å kartlegge hvem som jobber hvor, skal vi tro lederne. Virik Nilsen kjører selv båtrace aktivt, og kan fortelle at han brukte mye tid på nettopp dette da han var yngre og lette etter egne sponsorer.
– Det er klart interesse har noe å si, sier Fiedler og trekker frem et eksempel om at det hadde vært mye lettere for en fiolinist å komme seg innenfor i en bedrift hvor ledelsen var interessert i klassisk musikk, avslutter han.