Se de første bildene av Toyotas nye WRC-bil.
Toyota har nå offisielt uttalt det mange har spekulert i de siste månedene – japanerne er på vei tilbake til WRC. Sist gang de var med som fabrikksteam var i 1999, noe som betyr at det er nesten 20 år siden når de stiller til start igjen. Den gang var det Corolla som kjempet om pallplasseringene, mens det nå er Yaris som blir basisen for deres nye WRC-bil.
Sjefen for selskapet, Akido Toyoda, er selv motorsportmann på sin hals, og forstår hvor lang tid det har gått siden de var med i rallys toppdivisjon sist. Derfor kaller han ikke dette et comeback, men heller en ny start.
– Vi må starte helt fra bunnen av og utvikle både teamet og bilen godt, sa han på pressekonferansen.
Frøet ble sådd i Finland
Ifølge Toyoda, var det på tur i Finland han bestemte seg for å sette igang prosjektet.
– Da jeg var i Finland var det mange som spurte meg når Toyota skulle komme tilbake til WRC. Jeg ble overrasket og glad over at så mange fortsatt husket oss, og det gjorde at jeg fikk en sterk følelse av at vi må returnere mens folk fortsatt gjør det, fortalte han.
Bilen skal bygges og driftes av den tyske motorsportdivisjonen til Toyota som er basert i Köln. De neste to årene skal altså brukes på utvikling og testing – samme taktikk som Volkswagen brukte før de stilte til start i 2013-sesongen.
Det har lenge vært snakk om en ovehaling av det tekniske regelverket for WRC i 2017. Det har lekket lite informasjon om hvordan dette vil se ut, men det er rimelig å anta at Toyota allerede har fått en sniktitt på dette. Det ville vært i overkant sløsete å utvikle en bil til dagens regelverk dersom planen ikke er å starte før neste generasjon er på plass.
Fjerde fabrikksteam
Toyota vil bli det fjerde fabrikksteamet i WRC (femte hvis du teller med M-Sport) – forutsatt at alle som er med i dag fortsetter, og det gleder naturligvis WRC-promotøren Oliver Ciesla.
– Toyota har en lang og stolt tradisjon i motorsport, og spesielt i rally. Vi er glade for å kunne ønske en av bilverdenens giganter velkommen tilbake til WRC, sa han.
Med fem merker på plass i WRC, blir 2017 ifølge Ciesla den sesongen med flest fabrikker tilstede på startstreken siden 2006.
Og Toyotas motivasjon for å bli med i rallysirkuset?
– Vi gjør dette for å utvikle bedre biler og for å få folk til å smile, sier Toyoda.