Leder i klubben, Bernt Øystein Vormeland forteller at hovedtyngden av de aktive medlemmene kjører på to hjul. Klubben har en stor barnegruppe på omkring 30 medlemmer der mange driver både med motocross og enduro. Samtidig har de mange aktive i ATV, der de også har regjerende norgesmester, Henrik Sjølivangen Smerud og fjorårets vinner Joakim Granli. – MC aktiviteten er nok den største biten hos oss, vi har rundt 200 aktive på forskjellige nivåer innen motorsykkel, forteller han. Her har klubben også noen kjente profiler, som Kjetil Gundersen og Katrine Rye Holmboe, for å nevne noen. Klubben har per i dag også flere utøvere på juniorlandslaget i enduro.

MYE AKTIVITET OG GOD REKRUTTERING

Men klubben har også mange aktive innen ulike grener av bilsport. Størst er de på bilcross, der de har 40-50 aktive utøvere. Mange av klubbmedlemmene driver også med rally og rallycross, og klubben har også noen få utøvere innen shortcar og crosskart. De har sitt eget baneanlegg på Eksismoa Motorpark på Bjørkelangen. Der har de baner for alle sine viktigste motorsportgrener – et tilbud som blir satt stor pris på. – Banen vår har veldig mye aktivitet og er mye brukt, forteller klubblederen. Fire dager i uka er det trening på banen – både for to og fire hjul. Klubben har også en egen treningsvei for rally der rally-utøverne kan kjøre trening en gang i måneden. Rekrutteringen på MC er god, og barnegruppa deres er populær. Klubblederen forteller at folk kommer og føler de blir tatt godt imot. Klubben arrangerer også innetrening for barna om vinteren, slik at det ikke blir et langt opphold når den ordinære sesongen er slutt.

Vormeland tror likevel rekruttering er noe som alltid vil svinge og som vil være veldig personavhengig. For tiden er det også bra driv i bilcrossmiljøet, og de har stort sett god rekruttering innenfor bilsport-grenene. Klubben er store på arrangementer, og har i år kjørt totalt tre NM-runder i forskjellige grener. Både rally, ATV og enduro har hatt NM-runder i regi av klubben. I tillegg har klubben hvert år et stort bilcross-løp på Kristi Himmelfartsdag som tjener som kvalifiseringsløp til landsfinalen. Dette er i følge lederen et populært løp som samler mange deltakere.

Eiksismoa motorpark åpnet i 1987. Her ser vi fra åpningsløpet Foto: NMK Aurskog-Høland

MANGE STORHETER

Klubb ens historie startet i mai 1968. Det var motorsportlegenden Odd Moseby som tok initiativet til klubben og var dens første formann. I dag er Moseby 80 år og æresmedlem. På den tiden var det isløpene for biler og gokart som var det store, med opptil 10.000 tilskuere. Like etter at klubben ble stiftet, begynte en annen av klubbens storheter å kjøre løp. Det var Holm Jacob Matheson, eller Mathis, som er det navnet han er mest kjent under. – Han har den mestvinnende løpsbilen i Skandinavia med 135 seire og er nærmest blitt en institusjon i norsk motorsport, med totalt 318 pallplasser og 164 seire i karrieren så langt, forteller klubblederen entusiastisk. Klubben var veldig toneangivende i nasjonal rallycross på 80-tallet, og de hadde flere utøvere som markerte seg sterkt.

NMK Aurskog-Høland har likevel ikke bare markert seg når det gjelder utøvere og utøverprofiler, men har også vært veldig toneangivende når det gjelder dommere og funksjonærer.– Vi bidrar en stor del i rallymiljøet og prøver å arbeide positivt for motorsporten over hele Østlandet. Vi jobber hele tiden for å utvikle folk på arrangørsiden, forteller Vormeland.

 

Motorsportlegenden Odd Moseby var initiativtaker til klubben og dens første formann. I dag har han fylt 80 år og er æresmedlem. Arkivfoto: Steinar Sund

Vil ha mer aktivitet

NMK Aurskog-Høland er imidlertid ikke en klubb som hviler på laurbærene. Når en hektisk sesong nå nærmer seg slutten, er man allerede i full gang med å planlegge neste sesong. Klubblederen tror den kommer til å bli nærmest lik inneværende sesongen når det gjelder antall løp. Flere arrangementer vil gå igjen, og de søker om stort sett de samme NM-rundene som de hadde i år. Men ambisjonene om å lage gode opplevelser ved stevnene, og å heve standarden er alltid målet.

– Ønsket er at vi skal få en god utvikling på MX- og ATV-treningene, da banen hele tiden oppdateres, forteller han. Det viktigste for dem er å holde treningen åpen slik at folk kan få komme og drive idrett. Motorsport er selvsagt en viktig del av det, men klubben vil svært gjerne at baneanlegget deres skal bli brukt, og da ikke bare til ulike typer av motorsport. De leier banen ut til andre formål, som start og målområde for terrengløp, orienteringsløp eller andre former for arrangementer. – Vi i prøver å være allsidige og ser vår aktivitet i et folkehelseperspektiv, avslutter han.