23-ÅRINGEN FRA HOLE har i flere år kjempet i toppen i flere rallyklasser, men har aldri klart å gå helt til topps. I år klaffet det endelig og han forteller at han er spesielt godt fornøyd med kjøringen sin under vintersesongen. – Den har for det meste gått feilfritt. Jeg vant de to første løpene og ble nummer to i Numedalsrally, så vintersesongen var veldig bra, konstaterer han.
HARD KONKURRANSE
Sommersesongen startet også bra, selv om de snurret i Rally Sørland. Under rally Aurskog-Høland fikk han og codriver Veronica Engan trøbbel med girkassa og måtte bryte. Ledelsen var såpass betryggende at det ikke hadde noen stor betydning og foran Rally Hedmark visste de at de egentlig bare trengte å komme i mål for å sikre NM- seieren i klassen. Duoen vant til slutt klassen med 21 poengs margin ned til Sindre Furuseth og Thor Gunnar Hagen som tok de to neste plassene på pallen. Klassen er heller ikke blant de enkleste.
– Det er mange gode utøvere i denne klassen og mange forskjellige biltyper. Det gjør det hele mer spennende og vanskelig, sier rallyføreren som opprinnelig kommer fra Hønefoss.
LEDER VM-CUP
Det er slett ikke bare NM-runder som har opptatt ham og Veronica Engan denne sesongen. De har også kjørt full sesong i Drive Dmack Fiesta Trophy, en cup som inngår i rally-VM. Der har det også gått veldig bra. Foran det siste løpet som går i slutten av oktober, leder han serien med fem poeng (DETTE MÅ SJEKKES FØR TRYKK). Den norske duoen vant i Polen og kjørte inn til andreplass i Rally Finland og i Rally De Portugal. I Rally Deutschland ble det femteplass, men det var likevel nok til fortsatt å lede serien foran den siste runden som går i Spania i slutten av oktober.
Det er ikke det første året han kjører i VM. Han debuterte allerede i 2010 og vant Colins Crest Award i Rally Sweden det året. Tre år senere fullførte han seks VM-løp og tok en
andreplass i junior-VM i Spania. Hvis han vinner VM i år, kommer han til å satse på full serie i WRC neste sesong. NM regner han med å kjøre uansett og håper ikke noen av NM-rundene kolliderer med VM. – Men det kommer selvsagt også an på hva vi får til av budsjett. Vi kjører jo det vi kan, bare vi får inn nok penger, sier han.
FRA GOKART TIL RALLY
Motorsport-talentet fra Hole driver nå med rally på heltid. Han forteller at han opprinnelig startet med gokart. Da var han ikke mer enn seks år gammel og har lagt igjen utallige treningstimer på baneanlegget på Eggemoen. Mye av det han lærte den tiden han drev med gokart kunne han ta med seg videre da han begynte med rally. Den nybakte norgesmesteren forteller at det var hans stefar som opprinnelig vakte interessen hans for motorsport.
– Jeg har jo alltid likt fart og spenning, men stefaren min var en god pådriver. Han kjørte gokart selv og jeg var ofte med på løp, forteller han. Men den unge Marius nøyde seg ikke med gokart. Så snart han var gammel nok tok han steget over i rally der han kjørte i to år i ungdomsklassen. Der utmerket han seg ved stadig å klatre på resultatlistene og ble ansett som nærmest uovervinnelig. Aasen har kjørt forskjellige biler og har vært innom flere klasser. En tid kjørte han en firehjulsdrevet Subaru Impreza. I 2012 stilte han til start med en Ford Fiesta S2000 rallybil, mens han i år har kjørt en Ford Fiesta R2 i klassen for forhjulsdrevne biler.
GODE SPONSORER
Aasen legger ikke skjul på at sponsorene er viktige for ham, og at de skal ha sin del av æren for suksessen både i NM og VM. Hans hovedsponsor er et oljeselskap fra Bangladesh, men han har også flere norske sponsorer, blant annet Solør AgroTre fra Kirkenær. – Det er sponsorene som gjør at jeg får vært med og kjørt, så jeg har jo vært heldig, sier han.
Lett er det ikke å få gode sponsorer, men det er helt avgjørende for å lykkes, særlig når man satser på dette nivået. Han forteller at budsjettet deres er på 2,5 millioner, noe som er mye penger å få på plass for hver sesong.