F inland er et unikum innen motorsport. Ingen annen nasjon er i nærheten av å ha levert så mange toppførere som Finland hvis man måler i prosent av innbyggertallet. Innen rally har det florert med storheter, og i Formel 1 har landet fostret tre verdensmestre: Keke Rosberg, Mika Häkkinen og Kimi Räikkönen. Innimellom har landet hatt mange andre lovende talenter (rekk opp hånda de som husker J.J. Lehto, Mika Salo og Heikki Kovalainen), men de siste årene har folk blitt oppmerksomme på Valtteri Bottas.


KNALLSTERK 2014-SESONG

Den stillfarne finnen (som finner flest er), ble hot stuff etter at han vant det prestisjetunge F3 Masters løpet som holdes årlig på Zandvoort-banen i Nederland to år på rad (2009/2010). Det hadde ingen gjort før, og han ble testfører for Williams fra 2010-2012, samtidig som han kjørte GP 3. Fra 2013 har han kjørt for Williams, og har virkelig fått fart på både seg selv og karrieren ved at teamet fikk tilgang til de sterke Mercedes-motorene fra 2014-sesongen. Flere pallplasseringer og stødig kjøring i 2014 ga en knallsterk fjerdeplass i sammendraget, og suksessen har fortsatt i 2015.

TØFF TID FOR KIMI

Dette sammenfalt med en tøff tid for landsmannen Kimi Räikkönen. I 2014 fikk han hard medfart av teamkamerat Fernando Alonso da de begge kjørte for Ferrari, Alonso var simpelthen i en annen liga. Da 2014 var over hadde Kimi ikke klart en eneste pallplass (mens Bottas hadde klart seks), og endte på en supersvak 12. plass i mesterskapet sammenlagt. Når så Ferrari i tillegg sendte ut signaler om at de var interesserte i Bottas som en mulig kandidat til Ferrari for 2016, begynte alarmklokkene å kime for Kimi. Hvis han ikke forbedret seg kraftig, ville Ferrari gå for Bottas. Så da ble spørsmålet hvilken finne Ferrari ville ha i 2016?

ULIKE BAK RATTET

Bak rattet er de to litt ulike. Kimi er velkjent for å ha ett type oppsett han liker. Han avskyr biler med mye understyring (som 2014-bilen hadde), og er ikke spesielt flink til å tilpasse seg nye måter å løse problemer på. Valtteri er flinkere til å tilpasse seg på ulike måter, og er spesielt flink til å kjenne hvor mye grep dekkene gir, etter hvor slitt de er. Dette gir Bottas en sjelden kombinasjon av å være lynrask ute på banen, kombinert med et tankefullt intellekt, noe som har imponert mange team:

– Jeg vil si at hans styrke er i måten han kan kjenne dekkene på, og det overrasket meg faktisk under de første løpene i 2013. Det var nesten så jeg ikke var sikker på at det han sa var riktig, rett og slett fordi det var så presist formulert. Men det var helt riktig, og så lenge vi kjører på Pirelli-dekk, vil det være en formidabel styrke for ham, sier Williams tekniske sjef Pat Symonds til Autosport. Bottas er også flink til å forsvare seg ute på banen, selv med langt raskere biler bak seg. I tillegg er han flink å finne grep på baner hvor været forandrer seg fort. Til tross for alt dette ble det imidlertid ingen Ferrari-kontrakt for 2016, og da må man spørre seg hvorfor?

DERFOR BLE DET IKKE FERRARI

Ferrari var lenge svært usikre på hva de skulle gjøre med Kimi, som også i 2015 rent poengmessig er milevis bak sin nye lagkamerat Sebastian Vettel. Men ser man litt bak tallene ser man at de lyver. Kimi har hatt langt mer tekniske problemer og ren uflaks enn tyskeren, og i flere løp har Räikkönen levert solid kjøring av gammelt merke. Med litt mer flaks kunne han hatt mange pallplasseringer i år. Dessuten er Vettel svært happy med å ha Kimi som lagkamerat. Her er det nok en kombinasjon av finnens rolige temperament og at han ikke er en direkte trussel mot Vettel, som gjør at tyskeren gjerne vil beholde Kimi. Men Räikkönen er også universelt populær, og har enormt mange fans rundt omkring i verden.

Bottas på sin side er fortsatt ikke noe sikkert kort. Han er muligens en lovende sjåfør, men er han verdensmester-materiale? Mange mener det, andre er ikke så sikkre. Og hvis han er en fremtidig verdensmester, hvorfor har hans gamle lagkamerat Felipe Massa ofte vist seg bedre i mange løp? Bottas er heller ikke kjent som den flinkeste når det gjelder å komme seg hurtig av gårde fra startplata, noe som er et stort minus i moderne racing.

Dermed kom Ferrari til den konklusjonen at de beholder Vettel/Räikkönen i 2016. Da vet man hva man har, og forhåpentligvis vil deres nye bil kunne gjøre Vettel til en seriøs tittel-utfordrer. Räikkönen anses nok kun som en stødig nummer to, som ikke vil lage noe kluss eller bråk for Vettel. Det sikre framfor det usikre, ser ut til å være mottoet for Ferrari. Bottas ble nok skuffet, og han har neppe mer enn ett år igjen til å overbevise et storteam om å ta sjansen på ham. Hans 2016-sesong vil derfor være avhengig av at Mercedes fortsatt har et forsprang på resten av feltet når det gjelder motorer, samtidig som han bør ta et skritt opp i den interne konkurransen mot Felipe Massa. Da først vil vi vite litt mer om Valtteri Bottas har det som skal til for å bli verdensmester i Formel 1 en vakker dag.