JOMFRULØP PÅ NYANLEGGET

Det nye baneanlegget på Kvenvikmoen motorpark i Alta ble åpnet i sommer, og det hele startet med arrangementet Jomfruløpet.

Baneanlegget på Kvenvikmoen motorpark er blitt et flott skue. Her ser vi Stian Bjørnås (t.v.) og Kjetil Jenssen fra NMK Tromsø under Jomfruløpet i sommer.

Den 30.–31. juli 2016 arrangerte NMK Alta/Alta SSF sitt jomfruløp i bilcross på det nye baneanlegget på Kvenvikmoen motorpark. Klubben ble etablert i 1982 med sitt første snøscooterrace i 1985 og sitt første bilcrossløp i 1989. Det nye baneanlegget ble pågynt i 2011 har til nå kostet mellom 15 og 16 millioner kroner. Halvparten av disse utgiftene er hovedsakelig tilført via spillemiddelordningen, men også Alta kommune har bidratt.

Dameklassen i Jomfruløpet ble vunnet av Mika Hætta (midten) fra NMK Alta foran Gunn Helen Abrehamsen fra NMK Lofoten (t.v.) og Unn Hege Thomassen (t.h.) fra NMK Alta.

FIRE MILLIONER I ASFALT

Kvenvikmoen motorpark var i utgangspunktet hovedsakelig et våtmarksområde. Masser fra tunneler på E6 i nærheten ble dumpet og planert ut og i 2013 var selve utfyllingen ferdig. I 2015 kunne 12.000 kvm asfalt til en verdi av fire millioner kroner legges. Banen for bilcross består av 50 prosent asfalt og like mye grusdekke. I tillegg er hele depotområdet asfaltert. NMK Alta/Alta SSF har flere ulike grener lokalisert på Kvenvikmoen motorpark og gir et mangfoldig tilbud til lokalmiljøet. Her kan både snowcross, snowdrag, snowhillclimb, motorcross, ATV, enduro, super motard, roadracing, bilcross, rallycross, gatebil, gokartklassen Formel K benytte anlegget, og i tillegg er det rom for radio styrte biler og en egen modellflyplass er det også blitt plass til på Kvenvikmoen.

Ronny Kristiansen er ansatt som driftsleder i 100 prosents stilling. I tillegg til baner har han også vedlikehold av klubbhuset som stod ferdig i 1996. I følge leder i NMK Alta, Per Espen Kjellmann, så vil et så stort anlegg være tjent med en ansatt til å ivareta dette. I tillegg finnes det mange ildsjeler blant klubbens medlemmer som har lagt ned utallige dugnadstimer i årenes løp.

Arrangørene i NMK Alta fikk skryt etter Jomfruløpet, foran fra venstre Kim Daniel Kristiansen, Kristin Anita Kristiansen og Unn Kari Hansen. Bak fra venstre Per Magne Murberg, Ståle Kjellmann, Ronny Kristiansen og Per Espen Kjellmann.

HJEMMESEIER

Jomfruløpet var i ordets rette forstand et løp der man hopper over generalprøven og gikk rett på første akt, men heldigvis mestret NMK Alta denne oppgaven godt. Mika Hætta fra NMK Alta seiret i dameklassen i sin Alfa Romeo foran Gunn Helen Abrehamsen fra NMK Lofoten. I åpen klasse gikk Stian Bakkemo fra NMK Lofoten til topps foran Torstein Simonsen fra NMK Bardu. Juniorklassen ble vunnet av Thomas Amundsen fra NMK Hålogaland foran klubbkompisen Marcus Solaas. Blant veteranene trakk Johan Henrik Hætta fra arrangør klubben NMK Alta det lengste strået, foran Arnstein Skjønsberg fra NMK Bardu. Neste store bilcrossløp på Kvenvikmoen motorpark blir i pinsehelga, 3.–4. juni 2017.

KJØRTE TO HUNDRE MIL

Ellers vakte også én av de utallige medhjelperne i bilcrossmiljøet oppsikt. Kåre Kjølseth fra Trysil kjørte omlag 200 mil for å hjelpe sin svigersønn som mekaniker på Jomfruløpet i Alta. Bilcrossmiljøet i nord fant Kjølseth raskt ut var svært inkluderende og han ble kjapt tatt inn i varmen. Så varmt ble det at 70-åringen ble overtalt til å stille på startplata i veteranklassen på engangslisens. Kjølseth fikk dele bil med Krister Kvien fra NMK Bardu og personlig utstyr ble skaffet fra lokale helter. Pensjonisten angret ikke på sitt comeback og vurderer igjen å investere i bilcrossbil.