Hans nære venner kalte ham James da svenske Gustaf Göthe hadde kjøpt sin første James motorsykkel i 1914. Da han kjørte Husqvarna, besto hans hovedverdier av seirer i «Novemberkasan», Six-Days ISDT og den prestisjetunge Majtävlingen – May Trophy. Gustaf Göthe var også en respektert ingeniør hos Huskvarna-fabrikken. Han var ansvarlig for å utvikle den berømte 150-modellen – en 550cc Husqvarna V-twin. Det var Huskys første egenfabrikkerte motor og kom i 1919.
De to fantomene Gustaf Göthe og David Senning tok gullmedaljer i den sveitsiske ISDT i 1922. Tre Husqvarna-ryttere fra Sverige deltok i arrangementet, der konkurrentene måtte klare bratte åser i Alpene. På vei i oppoverbakke, ikke bare anstrenges motoren på arbeidshestene, men legger også sterkt press på bremsene når de går ned igjen. De fleste ryttere var ikke vant til slike hindringer, som selvfølgelig påvirket deres ytelse. Göthe ble imidlertid ofte hørt nynnende på de uferdige melodier av Beethoven eller «Magic Flute» av Mozart da han kjørte.
Å overvinne de tøffe passene i Alpene, fikk mange førere til å bli sittende fast med problemer og måtte gi opp løpet. Husqvarna-rytterne hadde ulempen med maskinens vekt, noe som førte til at de måtte kjøre med forsiktighet. Motoren hadde en tendens til å overopphetes, men førerne var klar over hvor grensen gikk. Takket være Gustaf Göthe og hans partnere ble resulterte for den svenske innsatsen en tredjeplass, etter England og Sveits. I 1923 tok Göthe det svenske Husky-laget til en overveldende seier i ISDT på hjemmebane. Men denne vellykkede mootorsyklisten var mer enn en sterk mann bak styret.
Han begynte å kjøre helt tilbake i 1913 og gjorde sitt aller første løp på en tvilling-sylindret Humber motorsykkel. Neste år satte han seg på en engelsk James-sykkel, derav kallenavnet som han fikk av sine kolleger. Gustaf Göthe var en ung mann med ingeniørgrad da han kom til Husqvarna i januar 1917. Han skulle være ansvarlig for FoU i den kommende modellen 150, med en halv liters motor produsert internt. Dette er hans historie:
Gustaf Göthe: «Oppgaven som ble gitt til meg var todelt, om ikke mer, delvis skulle jeg forbedre kjøringskarakteristikken til den eksisterende maskinen, og dels å utvikle en helt ny motor, noe som ville gjøre Husqvarna til et helt innenlandsk produkt. Faktisk inneholdt den første planen to kjøretøyversjoner – en lettere motorsykkel for solokjøring og en med sidevogn. Men på grunn av diverse begrensninger var det bare mulig å lage solo-versjonen, som da kunne være utstyrt med et sidevogn som et alternativ.
«Mitt ansvar innebar forskning for å balansere maskinen, holde totalvekten til et minimum og lage en pålitelig kraftkilde, som tålte belastning. Motoren måtte være rask og fleksibel og fri for vibrasjoner. Men etter krigen var det vanskelig å finne riktig materiale å jobbe med. Jeg dro til Danmark der jeg fant en AJS og et par andre gamle maskiner, som var nok til å gjøre noen eksperimenter på fabrikken.
«Jeg var også handikappet på grunn av mangelen på en testbenk siden jeg trengte å kjøre motoren for å utvikle dens egenskaper. Løsningen var å reise til landsbyen Klevaliden, hvor noen av problemene kunne styres. På den annen side var det også mangel på drivstoff, og restriksjonene hadde også en negativ innflytelse, noe som forsinket arbeidet mitt. I løpet av 1918 klarte jeg å fullføre tre-girs motor som til slutt ville bli brukt på Husqvarna modell 150, og som ble presentert året etter. Det ferdige produktet var en 550cc firetakts V-twin med sideventiler, robuste kjølefinner og en Amac-forgasser. Den utgitte effekten var 10 hestekrefter, men i virkeligheten var det mer krefter i denne motoren. Det ble imidlertid besluttet å holde tallet lavt av skattemessige årsaker.
«Det var flere ting å fullføre – resten av denne nye sykkelen, for eksempel rammen, fjæringen og kjøreposisjon måtte utvikles for riktig bruk. Jeg gjorde flere turer til Sør-Sverige før det siste arbeidet på tegnebrettet mitt kunne sluttføres. Jeg fikk ikke lov til å endre frontgaflene da fabrikken hadde ett stort lager av disse delene. Så igjen var det gjentatte oppfølgingsreiser for å oppnå utholdenhet, pålitelighet og kvalitet på den nye 150-modellen. Til slutt, mens vi feirer nyttår 1919, kunne vi også presentere den aller første egenfabrikkede Husqvarna motorsykkelen. Det var et flott øyeblikk i mitt liv, og det viste seg også at denne motorsykkelen ville bane vei for en lys fremtid i selskapet. »
Tilbake til racing, i 1919, tok Gustaf Göthe igjen en viktig seier for sin fabrikk. Å kjøre sin nye, egen elskede maskin, vant han konkurransen på den prestisjetunge Novemberkasan – en bemerkelsesverdig prestasjon som han gjentok fem år senere da Göthe kom først og kjørte en Husky sidevognsykkel. Han gjorde noen flere racingstunts, men fra nå av fokuserte Gustaf hovedsakelig på arbeidet på den svenske fabrikken. I et av bildene fanget tidlig på 20-tallet, ser vi Göthe på sin motorsykkel utstyrt med gasslys og fôringsrøret montert på bunnen av bakrammen.
I 1928 forlot geni Husqvarna og flyttet tilbake til Stockholm hvor han ble redaktør i en ukentlig idrettsavis. Kort tid etter ble han truffet av en bil, noe som kostet Göthe livet – et stort tap etter så mange vellykkede løp uten skader. Til slutt, en siste fantastisk sannhet, som forteller deg tonnevis av Gustaf Göthes bemerkelsesverdige karakter. Han bar alltid sin smoking i bagasjen når han kjørte til ett løp, da det ville være utenkelig å presentere seg i noen andre klær til en premieseremoni. Wow!