Racerbåtfører Pål Virik Nilsen har fått nok et nytt team og er klar til VM race i Stresa Italia om fjorten dager.
Det har vært en usikker periode for Sandefjordingen da plutselig det Arabiske ”Dubai Duty Free” teamet ble solgt. Dermed mistet Pål og makker Tom Barry-Cotter plassen på dagen uten forvarsel. Selv om duoen hadde en tre års kontrakt med teamet.
Brutal bransje
– Det har vært en tøff periode. Å miste laget sitt så og si midt i sesongen er ikke ideelt, og egentlig ganske demotiverende. En kontrakt har ikke samme verdien i Arabiske land som her i Europa tydeligvis. Jeg har holdt meg positiv, trent mer en før fysisk og hatt trua på at sjansen dukker opp igjen allerede i år. I motsetning til flere andre førere så har jeg av prinsipp at jeg aldri skal eller vil betale for å kjøre båtløp. Teamene vet at med meg så følger det ikke med verken private eller sponsor kroner inn, men isteden prøver jeg av beste evne å levere profesjonalitet, gode resultater og kanskje spre litt kunnskap og teamerfaringer fra alle mine år i sporten. Motorsporten har dessverre blitt slik at mesteparten av utøverne må ut med masse penger til teamene og ikke omvendt som jeg er vant til fra tidligere. Det er trist men slik er verden sier Pål Virik Nilsen.
Nytt team
Det tok Pål kun to race på innbytterbenken før han nå altså er tilbake i sirkuset og stiller til start under XCAT VM runden i Italienske Stresa 19 til 21 juni. Der blir han en del av det spanske teamet ”Lady Spain” under navnet Altman Marine 46.
Påls mangeårige makker Tom Barry-Cotter fra Australia er for øyeblikket byttet ut med den Italienske throttle mannen Marco Fabrizi. Dermed bytter Pål fra throttleman til fører.
– Jeg gleder meg til utfordringen. Jeg har ikke vært fører i en offshorebåt siden 2006 faktisk, men siden jeg har kjørt flere sesonger i rundbane som fører de siste årene så er jeg ikke helt ratt rusten smiler en veldig glad og motiver Pål Virik Nilsen.
XCAT FAKTA:
Internasjonal Offshore VM serie som kjøres over flere kontinenter fra Januar til Desember. 14 båter, 28 piloter fra 16 land kjemper i denne klassen som regnes som den beste og mest prestisjefylte serien i hele båtsporten på verdensbasis.
Båtene er katamaraner på ca 27 fot som er utstyrt med motorer som yter rundt 750 hester. Hastigheten er rundt 105 knop i race avhengig av propelloppsett og forhold.
Race 2014:
Dubai UAE: 23-25 Jan
Fujairah UAE: 12-14 Feb
Napoli Italia: 23-25 Mai
Stresa Italia: 20-22 Juni
Cascais Portugal: 1-3 August
Ningbo Kina: 3-5 Okt
Hailing Island Kina: 31 Okt-2 Nov
Dubai UAE: 11-13 des
Pressemelding: www.palviriknilsen.com
FOTO: Simon Palfrader XCAT series 2014.