Også Oslo kommune stiller seg positive til ideen om elektrisk billøp i hovedstadens gater.

13. september gikk starten for tidenes første Formula E-løp i Bejing. Norge står ikke på kalenderen i den første seongen, men flere organisasjoner skulle gjerne sett et “elektrisk Formel 1-løp” i Norge neste sesong.

Formula E tar mål av seg å være det samme for elektriske biler som Formel 1 i alle år har vært for konvensjonelle biler. Det vil si en utviklingsarena for ny teknologi som etterhvert vil finne veien til masseproduserte biler. Og når man ser hvordan de elektriske bilene har utviklet seg de siste årene, både teknisk og kommersielt, er det liten tvil om at de har kommet for å bli.

– Det er klart at målet er å utvikle teknologi som kan brukes i vanlige elbiler i fremtiden. Vi håper at ting som trådløs lading og bedre batteriteknologi vil gjøre at elbiler blir et reelt alternativ for flere – ikke bare i Norge, men i hele verden, forteller presseansvarlig for Formula E, Tom Phillips

Det første året vil teamene kjøre med like biler, men fra og med neste år vil teamene kunne starte sin egen utvikling.

– Dette er gjort for å minske kostnadene og gjøre det enklere for teamene å komme i gang. Fra og med neste seong vil de forskjellige teamene kunne utvikle mer selv, men da med fokus på drivlinjen. Vi er ikke interessert i å bruke timesvis i vindtuneller, da det ikke er dét som er fokuset her, men heller batteri- og motorteknologi, sier Phillips til Racing.

Bilene som kjøres med i år har kommet til etter et samarbeid med flere kjente aktører. Spark-Renault SRT 01_E, som er det offisielle navnet på bilen, har blant annet batteri fra Williams, elmotor fra McLaren (samme som brukes i superbilen P1) og chassis fra Dallara.

I seriens første sesong har de fått med seg flere gode førere. Mange har erfaring fra Formel 1, men det er naturligvis ikke samme nivå på førerne som i motorsportens aller øverste divisjon. Blant førerne i den første sesongen finner vi Nicolas Prost, Bruno Senna, Jarno Trulli og Nick Heidfeld. Også på eiersiden er det flere kjente navn – som Sir Richard Branson og Alain Prost, og hvert av teamene bruker et sted mellom 30 og 50 millioner i året på sin satsing.

london_6

I LONDON: Slik så det ut da Formula E viste frem bilene i London tidligere i år.

Nyskaping kommer
Noen har kritisert Formula E for å ikke være nyskapende nok. Bilene bruker i stor grad eksisterende teknologi, og det er ingen virkelige nyskapinger i årets serie. Phillips er klar på at kritikerne må smøre seg med litt tålmodighet.

– Det er klart at når man stabler en slik satsing på beina med alt det innbærer av investeringer, ville det blitt urealistisk å forvente at teamene også skulle utvikle en helt ny bil. Med disse bilene har man en god platform som man kan jobbe ut fra, så får vi se hvordan det utvikler seg i fremtiden, sier han og trekker paralleller til F1s spede begynnelse på 40-tallet.

– Man må huske på at dette er en helt ny serie, og at dette er første sesong. Ser man på den første sesongen i Formel 1, var det ikke snakk om banebrytende biler der heller.

Det er med andre ord klart at dette er en serie som satses på – både fra FIA sin side og fra teamene. Til tross for dette har en del racingfans uttrykt skepsis til serien. Kritikken går først og fremst på to ting: Fraværet av motorlyd og det faktum at sjåførene bytter bil i pit. Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen er ikke enig med kritikerne, og tror Formula E kommer til å bli en spennende serie å følge.

– Jeg vet det er en del skepsis blant mange racingfans når det kommer til Formula E, og om racing med elektriske biler kan være noe gøy. Personlig er jeg overbevist om at dette kommer til bli veldig gøy og at det er svært viktig for bilsport å satse på elektrisk racing. Bilsport har alltid vært i forkant og utviklet tekniske løsninger for bilindustrien, og Formula E kan revolusjonere utviklingen av elbiler. Formula E vil styrke bilsportens anseelse ytterliggere og nok en gang understreke at bilsport er en del av løsningen for å utvikle miljøvennlige biler, sier han til Racing.

Gulbrandsen har allerede tegnet opp en drømmetrasé for et eventuelt Formula E-løp i hovedstaden som du kan du se nederst i artikkelen.

A50A6031

BYTTER BIL: Siden ladingen tar for lang tid, bytter førerne bil ved pitstop.

KNA stiller seg bak
Det er KNA som er FIAs offisielle representanter i Norge, og generalsekretær Børre Skiaker er udelt positiv til ideen om å arrangere en Formula E-runde i Norge. Han er imidlertid klar på at dette ikke er noe som er gjort på 1-2-3. – Det krever et stort apprat å arrangere noe slikt. Det kan ikke være én organisasjon som står bak, men man må ha med seg både næringsliv og det offentlige for å stable det på beina, sier han til Racing.

Skiaker sier at kostnadene for å arrangere et løp vil ligge på omtrent samme nivå som da man arrangerte WRC-runde for noen år siden. – Da var det ganske vanskelig å få med seg det lokale næringslivet. Det til tross for at man hadde gode regnestykker som viste hvor mye det var å hente på noe slikt, forteller KNA-sjefen.

Det er flere byer i Norge som kan være aktuelle for en eventuell Formula E-runde. – Oslo er selvfølgelig et alternativ. Det er hovedstaden, og den byen som er lettest å komme seg til. I Bergen kunne man fått vist frem Norge på en god måte med fjell og vann, og i Trondheim har man et enormt teknologiutviklingsmiljø som kunne bidratt positivt. Stavanger, med oljebransjen, kunne også vært aktuelt – selv om det kan virke litt paradoksalt, sier Skiaker.

A50A5871

KJENTE NAVN: Flere kjente navn er involvert i Formula E – både på eier- og førersiden.

Positive politikere
Å arrangere gateløp i Oslo har nærmest vært regnet som en umulighet de siste årene. Det er 14 år siden sist bilsporten inntok hovedstadens gater – den gang i form av et løp i racing-NM. Motstanden fra naboene var stor den gang, og ville nok vært minst like stor nå. De fleste klagene var imidlertid støyrelaterte, og med Formula E forsvinner mye av denne problematikken.

Etter å ha rettet en henvendelse til idretts-, miljø-, og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby, viste det seg at den administrative delen av kommunen allerede hadde tatt stilling til spørsmålet.

– Ettersom Oslo satser sterkt på å være “elbilhovedstad”, vil det være naturlig å se på muligheten for å ha et Formula E-løp i Oslo, står det i brevet som er signert av fungerende kommunaldirektør Anne Brit Lindsøe og fungerende seksjonssjef i byrådsavdelingene, Lise Jørstad.

Byråden velger å stille seg bak dette, og er i utgangspunktet positiv til et slikt arrangement.

– Det vil kunne være positivt for Oslos omdømme som elbilhovedstad, og vi kan se på det som en del av den rollen vi har tatt på oss å være i front når det gjelder å bidra til utvikling av elmotorteknologien, sier hun til Racing. Byråden tar imidlertid et forbehold om at kommunen ikke kan ta stilling til om dette er praktisk mulig og hvorvidt de kan støtte dette før det har vært gjennom en søknadsprosess. Likevel kan bilsportinteresserte glede seg over at det ser ut til å være politisk vilje til å gjennomføre et gateløp med internasjonal skala i Oslo.

_MG_5239

GATELØP: Alle løpene i Formula E skal kjøres på gatebaner, men her testes bilen på Donnington Park tidligere i høst.

– Ingen grunn til å ikke gjøre det
Jo flere man har som stiller seg bak et slikt arrangement, desto større er sjansene for at det kan bli en realitet. Én av organisasjonene som er positive, er Elbilforeningen. De jobber allerede med å arrangere elektrisk motorsport i Norge, og har blant annet elektrisk autoslalom på tapetet i slutten av september.

– Det ville vært kjempeartig å få noe slikt til Norge, sier generalsekretær Christina Bu. Hun tror at dersom noen tar initiativet vil mange synes det er interessant – både politikere og andre. Også elbilgeneralen trekker frem utviklingen som det viktigste. – Det er bra at motorsporten nå også tar i bruk og utvikler denne teknologien, sier hun til Racing.

Gulbrandsen, som allerede har laget et forslag til trasé, mener Norge og Oslo nærmest ikke har noe valg hvis man vil fortsette å være verdens elbilhovedstad.

– Oslo er det perfekte stedet å arrangere et løp i Formula E. Vi ønsker å være verdens elbilhovedstad, men skal vi være det må vi ha et løp i Formula E. Det sier seg selv.

Norges Bilsportforbund administrerer alle FIA-aktiviteter i Norge på vegne av KNA. Generalsekretær Hallgeir Raknerud er også positiv til ideen om å arrangere et Formula E-løp i Norge. – Det hadde vært moro, og Oslo ble faktisk lansert som et alternativ i planleggingsprosessen. Likevel må man innse at det krever store investeringer for å få til noe slikt, sier Raknerud.

Også Rakneruds kollega, Even Wiger, er positiv til ideen. Han er leder for miljøseksjonen i NBF, og jobber i tillegg med miljø i FIA. – Det hadde vært gledelig om Norge hadde vist interesse for denne serien. Vi har mye kompetanse om elbiler og bruken av dem, og dermed får man kanskje ikke den samme boosten som man får andre steder i verden ved at det er noe helt nytt. Samtidig får man en helt annen dimensjon med elbilene og underholdning som man ikke har hatt tidligere, sier han.

Men hvor realistisk er det, sett fra Formula Es synspunkt? Langt fra umulig, skal vi tro Phillips.

– Hvordan vi velger byer vi skal kjøre løp i kommer an på mange faktorer. Vi ser selvfølgelig på hvor de ligger i verden, og er opptatt av å ha en god spredning da dette skal være en verdensserie. Vi har fått flere tilbud enn vi har løp, for å si det sånn. Lokal støtte blir dermed også ekstremt viktig, men Oslo har defintivt potensiale. Det er selvfølgelig mye som må på plass av finansiering og planlegging, men dersom dét går i orden er det ingen grunn til å ikke gjøre det, avslutter han.

ATLE GULBRANDSENS DRØMMEBANE:

FORMULAE_OSLO
«Det jeg har forsøkt å få til med min skisse er at banen skal gå forbi så mange kjente bygninger som mulig. Start og pit er tenkt utenfor Operaen, før banen svinger til venstre over den nye brua som går over Oslo S. Videre vil banen gå mellom to av Norges høyeste bygninger, Oslo Plaza og Postgirobygget, før den går mot Kirkeristen og videre i retning Slottet. Deretter går banen ned mot rådhuset og Aker Brygge, rundt festningen hvor det kan bli Monaco-stemning med båter langs banen, og tilbake til Operaen.

Jeg har forsøkt å lage en bane med relativt høy hastighet, da racerbaner i vår del av verden ofte har for lav snitthastighet etter min mening. Nå skal det riktignok sies at denne banen kun er et drømmescenario, og på grunn av trikkeskinner og andre hindringer ser jeg det som lite sannsynlig at dette noen gang kan bli en realitet.»