Statoil har som policy å ikke sponse motorsport. Vi spurte dem om hvorfor.

Mange har opp gjennom årene tatt til orde for at Statoil må støtte den norske motorsporten. Per i dag har Statoil en policy som sier at de “ikke støtter aktiviteter som kan utgjøre en fare for personer eller helse inkludert, men ikke begrenset til, kampsport og motorsport.”

– Vi har valgt å støtte talentarbeid innen langrenn og fotball. Det er de to idrettene med størst nedslagsfelt, forteller kommunikasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk jr.

Nicolas Kiesa var sponset av Statoil i Danmark. Her fra Hockenheim da han kjørte for Minardi i 2003. FOTO: Grand Prix Photo

Nicolas Kiesa var sponset av Statoil i Danmark. Her fra Hockenheim da han kjørte for Minardi i 2003. FOTO: Grand Prix Photo

Statoil sponset frem til tidligere i år hele skiforbundet – inkludert de alpine grensene. På spørsmål om de ikke ser på for eksempel utfor som risikabelt, svarer Lindbæk at de er opptatt av HMS i alle aktivitetene de sponser.

Det norske oljeselskapet har vært inne som sponsor i motorsport tidligere, men da først og fremst i utlandet. I Danmark har selskapet vært en viktig støttespiller for motorsporten. I 2003-sesongen kjørte det til og med en Formel 1-bil med Statoil-merke rundt på noen av verdens baner. Da var det Nicolas Kiesa som satt bak rattet i en Minardi.

– Det var enkelte lokale unntak knyttet til bensinstasjonsvirksomheten, som ikke lenger en del av selskapet. Retningslinjene som innebærer at vi ikke sponser motorsport har vært på plass siden før årtusenskiftet. Jeg forstår at det er ulike syn på dette, men dette er et standpunkt vi har tatt og det er ikke aktuelt å endre det, forklarer kommunikasjonssjefen.

Mange, inkludert Pål Virik Nilsen i Andreas Stihl, har kritisert Statoil for å sitte i glasshus når de snakker om motorsport og miljø, men Lindbæk er ikke enig i denne fremstillingen. – Vi er opptatt av å utvikle teknologi for energieffektivitet og som begrensning av CO2 utslipp. Jeg vil heller si at vi tar ansvar enn at vi sitter i glasshus, sier han.

Motorsporten utvikler en hel del teknologi som begrenser utslipp. Er ikke dette verdt å være med på?
– Det er en viktig del av utviklingen, men der er bilindustrien inne. Vi bruker vår kunnskap på å redusere utslippene rundt leting og produksjon av olje. Dessuten har Statoil, i motsetning til mange andre oljeselskaper som sponser motorsport, solgt seg ut av bensinstasjonene.

Men hva om Norge om noen år får sin første F1-fører?
– Det er ikke en aktuell problemstilling. Vi sponser heller ikke enkelutøvere, men går gjennom forbund og deres satsing på talent. Vi kommer nok ikke til å endre på dette, avslutter Lindbæk jr.