Rally er spektakulært for tilskuere. 12-15. februar er det igjen tid for store opplevelser under eventyrlige Rally Sweden. Og det hele er veldig lett tilgjengelig, til og med som en kjapp dagstur for mange her i landet. Dra dit!

Grenene henger tunge av snø, og omgivelsene er jomfruelig hvite. Bortsett fra en svak knitring fra bålet er det helt stille. Men du vet at det bare er en liten stund før det braker løs igjen.

Så hører du den: Den umiskjennelige lyden av en turbomatet rekkefemmer som synger. Lyden blir sterkere og sterkere, mens bilen jager over den lange sletten du gikk langs for litt siden.

Så kommer den. I overkant ivrig ut av svingen, litt for bredt, og litt for fort til å klare idealsporet videre i S-kombinasjonen. Den kantete hekken subber borti den høye brøytekanten, rett foran deg. Lufttrykket og lydtrykket fra den gamle rallybilen treffer deg samtidig som dusjen av puddersnø, mens quattro-en dundrer videre.

Så blir det helt stille igjen. I et par korte minutter. Før det braker løs igjen.

RallySweden_20

HEFTIGE SLADDER: Snøføret er med på å gjøre Rally Sweden til et av de mest spektakulære løpene på kalenderen. Foto: Knut Arne Glesne

Heftig pauseunderholdning

«Pauseunderholdningen» de begynte med i Rally Sweden for noen år siden lar oss gjenoppleve tidligere tiders storheter i fri dressur i rallyløypene, mellom de to WRC-gjennomkjøringene på en del etapper. Av og til også med tidligere tiders store rallynavn bak rattene. Dette ble så populært, både blant publikum og blant førerne, at de bare måtte fortsette med det.

Dette må du ha med

– Varme klær. Både i bilen og i sekken.

– Fullt mobilbatteri. Og hold mobilen temperert.

– Spade, slepetau, hodelykt og refleksvest – lett tilgjengelig i bilen. Andre kan trenge det.

– Kamera. Du vil bevare øyeblikkene.

– Noe å stå på. Et sitteunderlag, litt isopor, noen aviser – da holder du mye bedre varmen.

– Litt mat og drikke – det kan gå noen timer mellom hver pølsekiosk.

– Svenske kontanter. Det er ikke sikkert du får verken parkering eller pølse med Visa.

– Rallymagasinet. Kjøp det så raskt du får mulighet, på vei til rallyet. Her står det mye du bør eller har glede av å vite.

Og Rally Sweden Historic er egentlig god nok grunn alene til å ta turen til vårt kjære naboland under rallysirkuset.

Men det er jo først og fremst WRC det handler om helgen 12-15. februar. Det 63. Rally Sweden, med 310 kilometer fartsetapper på is og snø, fordelt på 21 SS-er, og 1100 km transportetapper, gir både førere, kartlesere, bilene og teamene mye å bryne seg på.

Og ikke minst gir det oss og 200 000 andre tilskuere spektakulære opplevelser.

Velg opplevelse selv

Motorsport er jo generelt svært publikumsvennlig. Og når sporten skal utøves over 310 kilometer vei, gir det enorme muligheter for oss som vil se og høre. Rally Sweden gjennomføres i et relativt kompakt område i Värmland og Dalarne, og med en gledelig visitt til Norge – i området ikke så langt unna Kongsvinger.

I år kjøres det en SSS torsdag 12. februar, ni fartsetapper på fredag, åtte på lørdag og tre fartsetapper søndag 15. Den historiske klassen kjører fire av fartsetappene på fredag og fire av etappene på lørdag.

Dette gjør det mulig å få akkurat den rallyopplevelsen man ønsker, enten det er folkehav, speaker og sekundering, pølseboder og liv og røre, eller kontrasten mellom den herlige stillheten og den brutale kraftutfoldelsen som frister. Eventuelt noe midt i mellom – eller litt av alt.

Uansett hva man ønsker, og uansett hvor mye av rallyet man vil ha med seg, er det én ting som gjelder:

Med noen raske, enkle forberedelser blir alt så mye bedre.

RallySweden_02

NATUROPPLEVELSER: Det er muligå få en rolig rallyopplevelse hvis man velger riktig sted. Da er det bare deg, skogen og bilene som betyr noe. Foto: Knut Arne Glesne

En slags opplevelsesguide

Med så lange fartsetapper, spredt over så mange dager, er det i utgangspunktet ikke så veldig viktig med en detaljert guide til Rally Sweden. Det er nemlig vanskelig å gjøre dette feil; bare man kommer seg nær en etappe, så får man oppleve rally.

Husk rallypass!

Rallypass, for inngang til alle etappene og arenaene under Rally Sweden, koster 595 svenske kroner – og alle under 15 år i følge med voksen kommer inn gratis. Du får kjøpt rallypasset mange steder i rally-området, inkludert en rekke bensinstasjoner i Kongsvinger og omegn, samt på OKQ8-bensinstasjoner og turistkontorer i Sverige. Kjøp også med Rallymagasinet – du har lyst til å lese dette. Du får også kjøpt dagspass ved etappene.

Er man tidlig ute, så får man også opplevd mye; de aller fleste SS-ene kjøres to ganger, og på mange av dem kjøres også den historiske klassen mellom gjennomkjøringene.

I våre øyne byr det også på veldig mye underholdning å se de mindre klassene som kjøres denne helgen, der det gjerne er med mindre rutinerte førere med desto større sjanse for å oppleve mer kreative sporvalg og situasjoner, så vi kan trygt anbefale at man blir på etappen til sweeperen har kjørt. I stedet for å storme avgårde etter at det første feltet med WRC-biler har passert, for å prøve å følge disse fra etappe til etappe.

Og uansett hvor man er, får man også oppleve den unike rallystemningen; alle smiler så bredt, alle man møter er så glade, alle er så hjelpsomme – for alle som er der er jo der av samme årsak som deg selv: De vil oppleve rally, på nært hold.

Men vi prøver likevel å gi noen tips, som kan hjelpe deg videre med planleggingen.

RallySweden_14

FULL FEST: Hvis rolige skogslandskap ikke er noe for deg, kan du ta turen til et av de mer oppbygde stedene – som for eksempel Colin’s Crest. Der er det fest og moro som står i høysetet for de fleste. Foto: Knut Arne Glesne

Dagstur eller overnatting?

For veldig mange her i landet er det fullt mulig å få rallyopplevelsen på en dagstur. Kirkenær ligger for eksempel bare tolv mil fra Oslo. Hagfors er tre timer unna hovedstaden. Eventuelt kan man finne fram nærmeste campingbil, campingvogn eller lavvo og ta overnattingene som trengs – der det passer. Bare sørg for å holde varmen om det skulle bli veldig kaldt. Og nei, du kan nok trygt glemme å finne en ferdig oppredd seng i nærheten av fartsprøvene nå, uansett hvor mange hoteller og campingplasser du ringer til.

Om man drar på dagstur, er det viktig å sjekke tidsplanen og kartet godt på forhånd. Beregn god tid; selv om skiltingen er god og parkeringen gjerne er velorganisert, er det mye mennesker som skal til samme sted på samme tid. Det kan også tenkes du må gå et stykke fra parkeringsplassen til selve etappen. For en effektiv dagstur, ville vi valgt en av de forhåndsoppsatte publikumsområdene og fulgt strømmen. Velg gjerne en etappe der det også kjøres historisk rally mellom de to WRC-gjennomkjøringene, så får du mange timers bilglede.

Om man vil gjøre mer ut av Rally Sweden, med overnatting, er vårt tips at man installerer seg der man ønsker å være på ettermiddagen dagen før etappene går. Små og større stikkveier som går inn mot SS-ene stenges en del timer før det skal kjøres der, så også her er det lurt å være tidlig ute. Parkerer man fornuftig, uten å være i veien for noe eller noen – og naturligvis i god avstand fra SS-en – kan man ofte sove ganske så nær selve fartsetappen.

Kart_rallysweden5

Torsdag – en kjapp folkefest

Hovedkvarteret for Rally Sweden er i Karlstad. Her kan du ikke unngå å bli preget av den spesielle rallystemningen. Man kan også komme tett innpå teamene, bilene og det enorme serviceapparatet.

Super-spesialen som kjøres på travbanen i Karlstad torsdag kveld byr også på stor underholdning, og er en folkefest av dimensjoner. Det blir garantert mye action og show, på relativt kort tid.

Men, om du virkelig vil oppleve rallybiler i fri dressur, er ikke dette nødvendigvis stedet å dra når du først skal på Rally Sweden.

Fredag – i Norge!

Fredag 13. februar er Rally Sweden som nevnt på besøk i Norge. Dagen startes og avsluttes riktignok i Sverige, med severdige etapper, men vi vil jo vise at vi setter pris på at rallyet besøker oss. Så denne fredagen er det i Norge du bør være.

På den krevende Finnskogen-etappen er det mange flotte muligheter til å komme tett på rallyet uten at det nødvendigvis er så mange rundt deg – her kan du fint finne din egen svingkombinasjon og oppleve kontrasten mellom natur og menneskeskapt råskap.

Kirkenær Arena og alt det flotte som er bygd opp rundt flomvollen på Kirkenær er en folkefest av dimensjoner – samtidig som det gir store muligheter til å se bilene i lang tid på den teknisk krevende og lett showpregete etappen.

10 huskeregler

1. Vær forberedt. Ha en plan om hva og hvor du skal, og ha med deg det du bør.

2. Ha med deg ekstra varme klær, ekstra mat og drikke, og andre praktiske ting.

3. Vis rallyvett. Du vet hvor fort biler kan havne andre steder enn de skulle.

4. Følg funksjonærenes anvisninger. De er der for alles sikkerhet – og for en smidig gjennomføring av rallyet.

5. Pass på hverandre. Ikke alle forstår at motorsport og vinter dårlig lar seg kombinere med visse andre ting.

6. Vær smidig. Alle er her av samme grunn som deg.

7. Hold varmen. Med klær, bål, floke eller annet. Frostskader er vondt.

8. Kjør vakkert. De andre vil også gjerne hjem igjen. Og du har ikke ispigger.

9. Rydd etter deg. Rally Sweden vil være et rent rally – og det kan du bidra til.

10. Ha det moro!

De svenske arrangørene mener dette må være WRCs største arena, og med fire kilometer «tribune» på flomvollen er dette en svært tilgjengelig og familievennlig etappe å besøke. Her legges det ned veldig mye arbeid for at så mange som mulig skal få størst mulig glede av rally, så store og små er sikret en flott opplevelse.

Og etter at moroa er ferdig her, anbefaler vi at du setter kursen sør-østover og inn i Sverige.

Lørdag – hopp og folkefest

To timer fra Kongsvinger ligger nemlig Hagfors, som i praksis er sentrum for det som skjer lørdag 14. februar. Fire etapper kjøres to ganger hver, med historisk rally mellom gjennomkjøringene.

Her er det utallige muligheter for flotte rally-opplevelser; det er svært mange steder du kan komme tett på moroa. Langs Fredriksberg-etappen er det mange lett tilgjengelige steder å stå, med grei parkering i nærheten. Det samme gjelder for den lange Rämmen-etappen, med flere svært raske partier. Hagfors-sprinten som følger gir deg partystemning og folkehav, med en kort og teknisk fartsprøve på et svært kompakt område.

Men det er vel lørdagens fjerde og åttende etappe, Vargåsen, som er mest kjent. Det er her man finner Colin´s Crest. Parkeringsmulighetene er gode, men du må gå et stykke – eventuelt betale noen kroner for ATV-skyss en del av veien.

Her ved den berømte bakketoppen kombineres mye av det som gjør rally så heftig; høy hastighet, mulighet for et svært langt hopp – naturligvis med lengdemåling og kommentarer over høyttaleranlegget – og en smått krevende svingkombinasjon. Og dette i flott natur. Og med veldig mye mennesker rundt.

Området er en stor folkefest, og folk kommer hit veldig tidlig – men er du tidlig ute, kan du likevel fint sikre deg god utsikt til hoppet. Og har du ikke vært der før, er det dit du bør dra.

Men, om du ønsker litt roligere omgivelser, og ikke nødvendigvis trenger å se enda en litt fornuftig fører som ikke forsøker å komme i historiebøkene, ligger det en flott svingkombinasjon rett nedenfor Colin´s Crest.

Enda lenger inn på Vargåsen-etappen ligger et ordentlig flott publikumsområde, med svært kort vei fra parkeringsplassen og til etappen, der du kan se bilene svært lenge. Dette kan også være et bedre sted å stå enn ved selve krønet.

Rolig eller heftig avslutning

Om du har vært ute på tur hele helgen, kan det passe med en litt roligere avslutning av Rally Sweden. En personlig favoritt er Lesjöfors, en relativt kort, men svært variert og krevende etappe. Og favorittstedet er Dalkarlssjön midt inne på etappen – dit kommer man enkelt om man går en liten tur fra den åpne veien – der bilene kjører mellom småbruk og hytter, over noen kuler og ned en særdeles bratt bakke. Også her kommer man svært tett på, og selv om farten ikke er så høy dukker det fort opp både det ene og det andre tilbudet for førerne. Siden dette er dagens første etappe, kommer du deg også tidlig hjem.

Om du ønsker å avslutte med mer action, er alternativet er de to avsluttende gjennomkjøringene av Värmullsåsen – som ender opp i Hagfors. Den siste delen av fartsprøven kjøres ned en skibakke, med trange hårnålssvinger og med et ordentlig hopp helt på slutten. Det kan være litt krevende å komme seg inn til etappen andre steder enn på publikumsområdene her, til gjengjeld får du avsluttet rallyhelgen med nok en heftig opplevelse.

Closer to rally

Rally Sweden har «Closer to rally» som slagord, og her stemmer det virkelig. Rallyhelgen gir så enormt med muligheter for å komme tett innpå, nesten uansett hva slags omgivelser du ønsker og nesten uansett hva slags utfordringer du ønsker å se førerne takle.

Den fantastiske opplevelsen får du uansett om du tar en rask dagstur, eller om du tar en hel rallyhelg. Med historisk rally som ekstra bonus, blir dette en tur du husker – og der du gleder deg til neste allerede før du er hjemme igjen.

God tur!