To ganger har Karoline Breivik havnet på pallen sammenlagt i juniorklassen.

Jeg testet den i noen løp denne sesongen, men til neste år blir det full NM-satsing i den store supernasjonalklassen, forteller Brevik. Bilen slipper hun å handle inn. Doningen har i seks år ventet på at fartstalentet skulle få lyst til å satse på supernasjonalklassen i NM.

– Jeg låner bilen av morfar. Han avsluttet sin karriere i 2010, og siden har bilen stått. Han har konkurrert mot omtrent alle jeg skal kjempe mot neste år, ler 20-åringen fra Os kommune utenfor Bergen. Morfar Håvard Gassand er et kjent fjes i norsk motorsport. Etter at han la opp som aktiv fører etter 2010-sesongen, har han fulgt opp barnebarnet og stiller selvsagt sin Volvo S40 til disposisjon. – Morfar valgte å beholde bilen etter at han avsluttet karrieren. Nå gleder jeg meg til å kjøre den i en hel NM-sesong, sier Breivik.

FIKK BIL I KONFIRMASJONSGAVE

At det skulle bli bilsport på Breivik, var ingen stor overraskelse. Hele familien er interesserte i konkurranser som innbefatter motorer, og da ungjenta skulle konfirmeres kjøpte morfar og mormor Randi Karin Brevik en bilcrossbil til barnebarnet som gave. – Bilen var en Golf II, og siden ballet det bare på seg. Jeg er vokst opp med bilsport, og fulgte alltid med på morfar da han konkurrerte og ville bli like god som han. Nå er rollene byttet, og det er morfar som følger meg opp.

ANDREPLASS I DEBUTSESONGEN

Etter bilcrosskarrieren var over konkurrerte Breivik i rallycross junior i tre sesonger. I den første endte hun på en sterk andreplass sammenlagt. Året etter, i 2015, endte Breivik på tredjeplass, mens årets sesong helst skal gå i glemmeboken.

– Jeg ble nummer 13 sammenlagt, og slet med motortrøbbel hele sesongen. Allerede
i første løpet fikk vi trøbbel da den nyoverhalte motoren røk, sier hun. Under den siste NM-runden på Momarken stilte hun opp med morfars Volvo i supernasjonal klasse fire, for å lukte på nivået foran neste sesong.

– Jeg synes det gikk greit, og fant ut en del ting som må forbedres. Foran neste års sesong skal bilen oppgraderes, og jeg har som mål å kjempe meg til noen finaler. Å konkurrere om topplasseringene allerede i 2017, er ikke realistisk, sier Brevik, som også har blitt Vestlandsmester i rallycross tre ganger.

Neste sesong stiller Karoline Breivik opp i den store supernasjonalklassen i morfars Volvo.

DRØMMER OM VM

For en ambisiøs fører er NM i storklassen bare et skritt på veien mot en internasjonal karriere. Likevel er Breivik realistisk, og vet at ferden til å kjempe mot verdens beste rallycrossførere er lang og ikke minst krever det en økonomi som kun et fåtall i Norge disponerer.

– Jeg har en gang lyst til å konkurrere mot Andreas Bakkerud og Petter Solberg, men EM er nok mer realistisk enn VM. Jeg ser for meg tre år i NM, før jeg eventuelt satser internasjonalt, sier Breivik. Hun innrømmer at lysten til å konkurrere i utlandet er stor. – Vi vurderte TouringCar ettersom bilen kan kombineres med kjøring i NM-klasse to. Når vi likevel hadde morfars bil tilgjengelig, var det mer fornuftig å satse på NM i storklassen enn å bytte bil, sier Karoline Breivik.

UTDANNET BILMEKANIKER

At bil opptar mye av tiden til Brevik er ingen overdrivelse. 20-åringen er utdannet bilmekaniker, og jobber på delelageret til Møller Bil.

– Jeg alltid skrudd mye på bilene jeg selv har kjørt. Jeg har også vært med Henning Solberg og Ole-Kristian Nøttveit som mekaniker, sier hun.
Neste