T.h.: Aleksander Wiik endte opp med tredjeplass i NEZ-mesterskapet. FOTO: NORSK-CROSSKART.COM

Aleksander Wiik fra NMK Gardermoen, tidligere norgesmester i crosskart og nå fører i Crosskart Xtreme, forteller gjerne om nyvinningen innenfor crosskartsporten. For crosskart har hatt en ekstrem utvikling både i Norge og Norden de siste 10 årene. Geir Iversen i IC Kart har vært primus motor i Norge, og i 2008 kom den nye R4-karten. Samtidig har det kommet flere nasjoner til, hvilket resulterte i at crosskart har fått nord-europeisk mesterskap.

Nå skal en nyvinning, blant annet utviklet av rallystjernen Mikko Hirvonen, innta crosskartsporten for fullt.  – Forskjellen mellom Crosskart Xtreme og vanlig crosskart er på mange måter ganske stor. Den er lengre, bredere og over 100 kilo tyngre. I tillegg er motoren bak og har fire sylindre i stedet for én sylinder, beskriver Wiik.

HÅPER PÅ EGET MESTERSKAP

Forøvrig er det hans far Arne, som også har drevet med bilcross og crosskart i en årrekke, som driver den offisielle norske importøren av denne type kjøretøy gjennom Speedcar Norge. Hovedprodusenten holder til i Spania, men i Norden har flere og flere begynt å fatte interesse for denne type doning og konkurranse. Umiddelbart er interessen så stor at Crosskart Xtreme fikk offisiell NEZmesterskapsstatus (NEZ = Nordeuropeisk sone). Håpet er at den skal bli enda større både i Norge og resten av Europa samlet.

– Jeg har tro på at dette kan bli en stor klasse fordi de aller fleste i Europa forbinder nettopp at nordboerne driver med crosskart. På sikt håper vi at vi kan få til et større mesterskap, og da er jeg sikker på at det vil bli et bra mesterskap også. Men det er viktig å begynne i riktig ende, og det er ingen grunn til å mase om mesterskapsstatus for statusens skyld, understreker den motorinteresserte Eidsvollsgutten.

STANDARDMOTORER

En tradisjonell crosskart er bygd på en énsylindret crossmotor i henholdsvis 85-, 125-, 250- og 650-ccm motor, mens det i en Speedcar sitter en 750 kubikks Suzuki GSXR motor som er standard for alle biler i klassen. Crosskart er blant annet kjent for en brutal akselerasjon på 0 til 100 på rundt tre sekunder, og rundt en motorbane er det stort sett bare Supercars i rallycross som kan slå tidene.

– Det er fremdeles mange likheter mellom crosskart og Crosskart Xtreme. Den har 100 prosent sperre på bakhjulene og kastes inn i svingene på samme måte. Men på grunn av at akselavstanden både er lengre og bredere, virker den også mer stabil og er sånn sett mer lik en vanlig bil, understreker Wiik.

TOK EN LENGRE PAUSE

Han tok gull i 650-kubikksklassen i 2008, som 18-åring, men tok seg etter hvert en lengre pause fra crosskartsporten. Så oppdaget han Speedcar, og fikk mersmak umiddelbart. – Etter pausen var den opprinnelige planen å gå tilbake til vanlig crosskart. Men så oppdaget jeg disse og fant ut at jeg ville prøve det. Det så jo utrolig heftig ut. Dessuten er 650 blitt mye dyrere nå enn før hvis jeg skulle hengt med. I Crosskart Xtreme så er det standardmotorer som gjelder, sier 26-åringen, som dermed understreker at en Speedcar er rimelig i drift sammenliknet med andre bilsportsgrener.

RIMELIG I DRIFT

Riktignok koster en sprett ny løpsklar bil rundt 250.000 kroner, litt avhengig av hva man vil ha med av tilleggsutstyr. Brukte ligger godt under 200.000 kroner. Driftbudsjettet derimot kan nesten hvilken som helst lommebok håndtere.

– I år har jeg brukt cirka 10 liter bensin per løp, to sett med framdekk og fem sett med bakdekk. Utover det er det transporten til og fra løp som har vært det dyreste. Jeg har ikke det nøyaktige tallet, men det er ikke store driftsbudsjettet det er snakk om, lover Wiik. Det endte forøvrig bra med Wiik i NEZmesterskapet hvor han til slutt endte opp med bronsemedalje.