Nylig gjennomførte Marius Bermingrud (17), Theodor Olsen (17), Marcus Påverud (16), Mads Emil Siljehaug (20) og Oscar Solberg (19) finalekonkurransen om å bli årets bilsporttalent på Vålerbanen. I en drøy måned hadde talentene forberedt seg til den prestisjefylte konkurransen. Ingen av dem sparte på kreftene, verken bak rattet på løpsbiler eller i den fysiske testen bestående av terrengløp, sykling og andre innlagte øvelser. Tidligere meritter har ingen betydning under fightene på Vålerbanen, alle stiller likt.

De unge kandidatene er plukket ut blant alle landets bilsportsutøvere mellom 16 og  21 år. Under konkurransene på Vålerbanen kjørte deltagerne både Shortcar, Speedcar, gokart og Toyota standardbil. De konkurrerte i en tøff fysisk test der både spensthopp på tribune, løping og sykling inngikk. De ble også målt på presentasjon for juryen og hvordan de klarte seg i en situasjon med tv-intervju.

VINNEREN UTROPESI DESEMBER

Nå må deltagerne smøre seg med tålmodighet helt til vinneren utropes lørdag 3. desember på Bilsportforbundets årlige premieutdeling. – Jeg synes det er stort bare å bli plukket ut, og det har vært utrolig morsomt å være med. Særlig å få kjøre biler jeg aldri har kjørt før, sa Theodor Olsen fra Moelv og NAF Motorsport Vålerbanen. – Jeg var ikke helt på topp i den fysiske testen. Må nok bare innrømme at jeg ikke har prioritert trening så høyt. Ellers er det  inspirerende bare å få være med, sa Oscar Solberg fra Spydeberg og KNA Indre Ytre Østfold.

BAKKERUD VANT

Tidligere har blant andre Andreas Bakkerud, NMK Bergen, Henrik Furuseth, NMK Gardermoen og Thomas Bryntesson fra NMK Trøgstad vunnet den gjeve prisen, som i år har en verdi på rundt 300.000 kroner. I fjor gikk Henrik Krogstad fra KNA Nordvest til topps. – Hvert år er det svært spennende å møte finaledeltagerne. De kommer fra forskjellige steder i landet, fra forskjellige miljøer og med ulik bakgrunn. De har også erfaring fra forskjellige grener innen bilsporten. Det skal ikke stikkes under en stol at juryen har en vanskelig jobb. Årets finalister var jevne, og de holdt et svært høyt nivå, sier Bilsportforbundets sportssjef, Holm Jacob Matheson.