En av mine største drømmer er blitt virkelighet. Med Volkswagen- konsernet i ryggen og Johan Kristoffersson som makker, ligger alle mulig heter åpne. Vi sikter mot VM-gull allerede denne sesongen. Teamgullet er noe jeg fortsatt mangler i premiesamlingen, og det mesterskapet blir vårt største fokus i 2017. Jeg vil mest av alt vinne for teamet mitt og for Volkswagen, sier Petter Solberg.
Petter Solberg World RX Team med støtte fra Volkswagen Sverige går inn i storsatsning i rallycross med Petter Solberg i førersetet og med biler utviklet og bygget av Volkswagen Motorsport i Tyskland.
– FREMTIDEN SER LYS UT
Solberg tar med seg forrige sesongs VMsølvvinner Johan Kristoffersson som førerkollega i tobilsteamet. Den norsk-svenske duoen blir utstyrt med hver sin firehjulsdrevne Volkswagen Polo RX Supercar. For Petter Solberg er en lang ventetid på en fabrikkavtale omsider omme.
– Hele PSRX-teamet har jobbet hardt og målrettet mot det vi nå har oppnådd. Vi har et enormt stort potensial i denne satsningen, men samtidig er det veldig mye jobb som gjenstår. Framtiden ser uansett svært lys ut.
Nordmannen blir øverste ansvarlige i PSRX-Volkswagen Sweden-teamet. Solbergs privatteam de siste fire årene vil fortsatt danne grunnlaget for den nye satsingen, mens bilene og teknisk støtte kommer fra Volkswagen Motorsport i Hannover, Tyskland.
FLERE MEKANIKERHENDER
Hovedkvarteret til Petter Solberg World RX Team skal forbli i Torsby, Sverige,
– Det blir godt å gjøre et bytte, og forskjellen på hele opplegget blir stor. Teamet blir større og vi blir flere folk. Tidligere jobbet folk døgnet rundt, nå kan flere dele på ansvaret. I tillegg får vi bedre tid til testing og ikke minst blir opplegget mer strukturert. Det blir akkurat slik vi ønsker det, sier Solberg til Racing.
Han tror bilprodusentene vil komme inn i rallycrosseventyret i enda større grad.
– Dette er bare starten med fabrikksteam i rallycross-VM. De siste årene har statusen til rallycrossen økt mye, og det gjør at interessen fra bilprodusentene bare vil øke, sier han.
Solberg blir fortsatt sjefen med stor S, men bilene som Kristoffersson og Solberg skal ratte blir identiske. – Vi skal ikke gjøre noen forskjell. Heller ikke da jeg var i Subaru ville jeg være førstesjåfør. Jeg sa et klart nei den gang, og ønsker heller ikke nå noen forskjellsbehandling.
HAR KNEKT KODEN
I 2014 og 2015 vant Solberg VM-gullet, men det siste året ble han slått av både Mattias Ekström, den nye teammakkeren Kristoffersson og Andreas Bakkerud. Et av løpene hvor Solberg ikke har lyktes er på hjemmebanen Lånke.
– Det har alltid vært en drøm å vinne på Lånke. Det er et par løp vi ikke har greid å henge på, og Lånke er ett av dem. Bilene oppfører seg annerledes på de ulike banene, forklarer han. Etter VM-runden i fjor valgte teamet å bli igjen i Stjørdal.
– Vi måtte finne ut hvorfor vi ikke fant ut av banen. Vi testkjørte dagen etter, og fant detaljer vi kunne forberede. Etter testkjøringen vet vi hvorfor, og nå har vi planen klar, sier Solberg.
– ALLE FORUTSETNINGER FOR Å LYKKES
Det er ikke bare Solberg som har store forventninger til årets sesong som starter med første VM-runde i Barcelona i månedsskiftet mars april. Direktør Sven Smeets i Volkswagen Motorsport har stor tro på storsatsningen.
– Vi ser fram mot å jobbe sammen med Petter Solberg og Volkswagen Sverige i rallycross-VM. Etter stor suksess med Beetlemodellen i amerikanske Global Rallycross (GRC) og vårt selskaps omstrukturering, er neste steg logisk nok en satsning i rallycrossVM. Basert på vår suksess i GRC og rally-VM de siste årene, utvikler og bygger vi nye rallycrossbiler og sørger for teknisk støtte. Petter Solbergs team og Volkswagen Sverige blir operativt ansvarlige for prosjektet. Dette solide samarbeidet har alle forutsetninger som skal til for å lykkes, sier Smeets.