FMX-utøveren Stig Aron Frøseth ble en kjent profil da han som den første i Norden gjennomførte en forlengs salto i fjor høst. For å bli så god har han trent i Spania hver eneste vinter siden 2009.

Teskt: Frank Skaufel Foto: Maria Sandberg

Tok en spansk en og ble verdensberømt
Torrevieja, Spania: FMX-fører Stig Aron Frøseth fra Nerskogen i Rennebu bestemte seg umiddelbart for å returnere til Norge da ryktene gikk om at en konkurrent ville bli den første i Nord- Europa til å ta forlengs salto i freestyle motocross.

Kun rundt ti FMX-førere i verden har maktet kunststykket med å gjennomføre en forlengs salto. Stig Aron Frøseth hadde lenge syslet med tanken om å bli den første i Nord-Europa. Før han reiste til Spania i fjor høst på et av sine sedvanlige langtidsopphold for å trene, hadde han laget en rampe som kunne benyttes til vågestykket. Samtidig var ikke rampen helt i vater, for å si det slik.

– Da jeg reiste til Spania i høst hadde jeg en prototype på en rampe klar, men den måtte modifiseres. Jeg vurderte det slik at jeg ville starte på igjen da jeg returnerte til Norge utpå vårparten, sier Stig Aron Frøseth.

I Spania trener Frøseth like utenfor Torrevieja, og han bruker høst og vinter på å perfeksjonere seg til å bli en Freestyle MX-fører (FMX)i verdensklasse. I saltbyen på Costa Blanca mottok rennbyggen tidlig i oktober 2016 en snap-chat fra en av FMXkompis Oliver Lies bekjente. Selve videoen lot ikke Frøseth seg merke så mye med, men i bakkant kunne han skimte en rampe som tydet på at Lie var i gang med samme planer som Frøseth.

– Oliver en god kompis av meg, og egentlig skulle han reise sammen med meg til Spania første oktober for å trene. I siste liten meldte han avbud, men da jeg fikk se snapchaten, skjønte jeg at han pønsket på noe, humrer Frøseth.

BESTEMTE SEG TVERT
Derfor tok trønderen bokstavelig talt en spansk en, og uten å si fra til noen utenom de nærneste reiste Frøseth hjem til Rennebu dagen etter. De neste par dagene modifiserte han rampen og fikk bygget en landing.

– I tillegg måtte jeg låne en sykkel av samme merke og motor som jeg vanligvis kjører, men den måtte også justeres slik at den passet meg. Det ble travle dager, medgir han.

Lørdag 23. oktober, kun tre dager etter returen fra Spania, sto Frøseth og en vennegjeng som medhjelpere klar for å forsøke.

– Jeg tok først noen prøvehopp med landing i skumbassenget. Alle fire forsøk var perfekte. Hadde jeg ikke lyktes med en gang, måtte jeg bare gitt opp forsøket.

Rampen ble flyttet, men et problem oppsto.

– Jeg måtte ta fart i en våt åker, og fikk trøbbel med å få nok hastighet. Fire ganger måtte jeg avbryte, men til slutt gikk det. Adrenalinet lå utenpå drakten til Frøseth da han landet hardt men trygt etter å ha blitt første nordmann og skandinav til å greie forlengs salto.

– Vi er rundt 10–11 stykker i verden som har gjennomført forlengs salto. I Europa er det bare fire–fem stykker, og den nærmeste befinner seg i Belgia eller Frankrike, forteller han.

– Og hva så med kompis Olivier Lie?

– Han skulle egentlig gjennomføre hoppet dagen etter, men det ble utsatt én uke da han fikk vite om mitt hopp, sier Frøseth.

Videoen med hoppet gikk over hele Norge da det ble kjent, og alle de største nettavisene presenterte videoen.

– Oppmerksomhet tok helt av, og det var noe jeg ikke ventet. Jeg fikk også en melding samme kveld fra en spansk verdensmester, som gratulerte meg. Han har ennå ikke tatt forlengs salto.

Hver vinter trener Stig i Spania. Like utenfor Torrevieja ligger treningsannlegget klart året rundt.

TRIVES I SOLEN
Et kvarters kjøring nord for Torrevieja trener Frøseth på det samme anlegget som André Villa benytter når han er i Spania. Månedsvis hver høst og vinter bruker Frøseth på å bli en stadig bedre FMX-utøver.

– Jeg tok valget i 2009, etter at jeg fant ut at det ble for lite trening hjemme i Norge. Siden har jeg vært her hvert eneste år, og jeg trives med gode treningsfasiliteter og mange kompiser fra hele Europa som kommer hit for å kjøre. I begynnelsen var det flere, men jeg får ofte besøk fra andre som vil trene her.

Gjennom årene har Frøseth vært ivrig på å lære av Villa og de andre som har oppholdt seg i området.

– Da jeg kom ned hit i 2009, så nok de andre på meg som en amatør. Jeg ble kjent med mange andre førere, og fikk trent mye med dem og ikke minst lært mye. I ettertid, er det lett å se at det var en riktig beslutning å reise til Spania for å trene.

LEIER HUS
Selv bor Frøseth i en leid bolig i like utenfor Torrevieja sentrum. Her er det god plass til å mekke, og ikke mist innlosjere kjentfolk som kommer på besøk. En normal treningsdag for Frøseth består av en kopp grønn te og joggetur før frokost. Etterpå laster han sykkelen i bilen og setter kursen for jordbruksområdet hvor treningsanlegget ligger. Der trener han i tre timer, før solen blir for sterk.

– Jeg er avhengig av å ha med meg noen på grunn av sikkerheten. Hvis jeg er her alene, ringer jeg noen som stiller opp. Er vi flere utøvere, er det ikke noe problem, sier han.

SKAL UT PÅ TURNÉ
Frøseths mål er en dag å kunne leve av FMX-en. I flere år har han, og noen ganger sammen med André Villa, gjennomført turneer og shows rundt om i Norge. I år tar Frøseth med seg kjæreste og FMX-fører Maria Sandberg og et par andre førere til en turné som starter i Trøndelag og avsluttes i Nord-Norge.

– Vi jobber fortsatt med turnéplanen, men vi satser på et show som vi skal opptre med fra seks til ti ganger fra Trøndelag i sør før vi ender opp i Nord-Norge, forteller han.

Frøseth er utdannet tømrer og arbeider mye når han er hjemme i Norge.

– Fortsatt er jeg avhengig av inntekter i Norge for å kunne fortsette satsingen. Samtidig begynner jeg å nærme meg et nivå hvor jeg kan ta over tronen som landets beste FMX-fører. Villa er fortsatt den beste, men i og med at han har stiftet familie er det usikkert hvor mye han vil satse i fremtiden, sier Frøseth.

For mange er Frøseth en ukjent størrelse. Det jobber han mye med.

– Jeg har ikke vært spesielt flink til å markedsføre meg, men det har det blitt en endring på etter at jeg ble sammen med Maria. Hun er en ekspert på sosiale medier, noe som jeg aldri har drevet med tidligere. Jeg har skjønt at jeg må bli flinkere, og da er det også lettere å bli plukket opp av sponsorer, sier den sympatiske FMX-føreren.