Det er ikke uten grunn av Braaten og Bjørntvedt nevnes som blant de største favorittene`når Europas beste båtførere møtes i Tvedestrand. Braaten er regjerende verdensmester og nordisk mester fra 2016 i klassen 3C, og innehar verdensrekorden i hastighet. Sammen med Bjørntvedt er han også regjerende norgesmester.

– Jeg har i mange år hevdet meg i toppen i klassen, men mine første titler tok jeg først forrige sesong. Det var deilig å endelig få alt til å klaffe igjennom hele sesongen og vise at jeg mestrer å holde meg på toppen, sier Braaten, som startet sin karriere i offshore for snart 20 år siden.

 

DEBUTERTE I 2016
Mens Braaten regnes som veteran, er Bjørntvedt langt ferskere.

– Jeg stilte til start i offshore for første gang i 2016, men har fra tidligere flere år i klassen thundercat, sier han.

Duoen er glad for at de har funnet hverandre.

– Jeg var så heldig å få være med Jan Trygve under NM i fjor og da utrolig gøy at vi klarte å ta med oss tittelen som Norgesmestere, sier Kjetil Bjørntvedt.

– Kjetil var med meg i NM i fjor, noe som fungerte utrolig bra. Jeg er glad for at jeg har fått med meg Kjetil for hele sesongen i år, og er klar på at vi kommer til å bli et godt team, sier Braaten.

Jan Trygve Braaten (t.v.) og Kjetil Bjørntvedt har allerede seg sikret seg sesongens første tittel, etter det ble Nordiske mestere for andre år på rad i juni. FOTO: PRIVAT

TØFF KLASSE
Klassen 3C er en internasjonal klasse under det internasjonale båtsportsforbundet UIM, og kjøres etter deres regelverk med tanke på krav til mål, vekt og motorytelser. Motorene yter ca 200 hk med maksimalt slagvolum 3000 ccm for EPA motorer.

Det er katamaraner som dominerer i klassen, men v-bunnsbåter kan også benyttes. Det er påbudt med lukket cockpit. Aldersgrensen for å kjøre er 18 år. Toppfart er på over 90 knop eller opp mot 170 km/t. Utøverne må årlig igjennom en sikkerhetstest, såkalt turtletest, for å kunne delta i båter med lukket cockpit.

 

NIVÅET I KLASSE 3C ER HØYT
– Dette er en jevn og tøff klasse, så vi må virkelig prestere i hvert race for å henge med. Konkurrentene puster deg i nakken med en gang hvis man mister fokus, om enn bare for et lite sekund. Målet for årets sesong er helt klart å vise at jeg fortjener å holde meg i toppen og ta med meg hjem noen titler også i år, sier Braaten, som åpnet sesongen med å vinne første norgecupsrunde sammen med Bjørntvedt i Tvedestrand, i samme farvann som EM arrangeres i juli.

Opp mot 170 kilometer i timen er toppfarten til Jan Trygve Braaten og Kjetil Bjørntvedt. FOTO: PETER OHLSSON

 

SIKRET SEG TITTEL
Under Nordisk mesterskap i Arendal i juni endte duoen opp med å vinne for andre år på rad. Mesterskapet gikk over to dager, og Braaten og Bjørntvedt var best begge dager.

– Båt og utstyr skal fungere og holde helt inn, så jeg tar ingen seier med meg før målflagget er passert. Det er godt å bevise at vi klarer å holde oss i toppen også i år. Nå ser vi virkelig frem til EM på hjemmebane i Tvedestrand i juli, sier Braaten, like etter den store triumfen i Arendal.

Tvedestrand Racing Klubb (TRK) er Norges største båtsportsklubb og er tilknyttet Norges Motorsportforbund. Det har blitt arrangert båtrace i Tvedestrand helt tilbake til 1928. Årets hovedarrangement for klubben er Tvedestrandregattaen hvor Europamesterskapet i klassene offshore 3A, 3B og 3C arrangeres utenfor Tvedestrand 7. til 9. juli.