LMS Engineering med Christian Krognes vant og helnorske Møller Bil Motorsport tok tredjeplassen.
I helgen gikk årets siste løp i det tyske langdistansemesterskapet VLN av stabelen. Christian Krognes, som kjører for tyske LMS Engineering sammen med Georg Niederberger og Stefan Wieninger, ednte opp øverst på pallen i SP3T-klassen for biler med turboladedede 2-litere.
– Det var skikkelig morsomt å få til en god avslutning, sier Krognes til motorsport.no
Nordmannen har kjørt en helt ny Audi TT RS i årets sesong, og de slet litt med dårlige resultater på grunn av uflaks og teknisk rusk i begynnelsen av sesongen. – Selv om bilen var godt utviklet før sesongen, hadde vi litt trøbbel. Da er det ekstra deilig å få det til mot slutten, sier han.
LMS Engineering nøyde seg ikke med å ta seieren i helgen, men sikret også klasseseieren i SP3T. Den totale seieren var imidlertid utenfor rekkevidde på grunn av de tekniske problemene tidlig i sesongen.
Helnorske Møller Bil Motorsport med Atle Gulbrandsen, Håkon Schjærin og Kenneth Østvold bak rattet kjørte inn til en tredjeplass i helgens løp. Defintivt et resultat de var fornøyd med, skal vi tro Gulbrandsen. – Vi lå på fjerdeplass da jeg skulle kjøre det siste stintet, men jeg hadde bestemt meg for å satse på pallen. Det var fantastisk å kunne krone sesongen med en pallplass, sier han.
– Dette har vært vår beste sesong noen gang. Vi var påmeldt til seks løp i årets sesong, men stilte i fire. Av de løpene har vi to seiere, én tredjeplass og én fjerdeplass, forteller Gulbrandsen.
Uklart hva som skjer
Nå som sesongen er over, er det imidlertid ett viktig spørsmål som dukker opp. Hva skjer neste år?
Krognes’ team har kjørt to like Audier i år, men neste år blir det bare én bil med LMS Engineering-backing.
– Nå har jeg kjørt med LMS i fire år, og jeg er lysten på litt progresjon. Målet nå er få kjørt GT3 neste sesong, forteller han.
Det skader nok ikke Krognes’ sjanser for å avansere at han kjørte inn til runderekord i sesongens nest siste løp for noen uker siden. 8.27.797 var det magiske tallet som lyste mot ham etter runden hvor alt klaffet.
– Det var ekstremt deilig å se det tallet på dashbordet, og jeg håper den blir stående i mange år, sier han.
Ifølge Krognes var det kombinasjonen av lite trafikk med tregere biler og en god dag som ga ny rekord. Og i ettertid har det vist seg at det kanskje kan bli hans viktigste runde i karrieren.
– Etter den runden fikk jeg noen telefoner fra forskjellige team, så akkurat nå ser det lyst ut med tanke på neste år, sier han.
Gulbrandsen i Møller Bil Motorsport kan heller ikke svare definitvt på hva som skjer neste år, men han er klar på at han gjerne skulle fortsatt med Møller-teamet.
– Vi vet ikke helt enda, men vi håper å ha det klart i løpet av noen uker, avslutter han.