Dette er én av grunnene til at Gudbrand Løken fra NMK Gardermoen valgte å satse på shortcar. 37-åringen fra Lunner på Hadeland forteller at han begynte å konkurrere i Shortcar Extreme i 2011, som ble hans første sesong. Siden da har han stort sett stilt opp i alle rallycrossløpene innenfor shortcar. I tillegg har Løken også kjørt en del bakkeløp. Shortcardebuten i 2011 var likevel ikke hans første møte med motorsporten. – Tidligere deltok jeg på en del bilcrossløp, men da var jeg veldig ung, forteller han.

– MYE BIL FOR GREIE PENGER

Løken startet med bilcross i 18-19 årsalderen og holdt på i rundt fire år. Ambisjonsnivået var ikke det høyeste, og Løken konkurrerte stort sett i løpene som foregikk i rimelig nærhet. Så hadde han pause i mange år før han gjorde comeback i motorsporten og begynte å kjøre shortcar. Siden da har det gått i ett. Løken har ingen vanskeligheter med å forklare hvorfor han valgte å starte opp igjen etter mange års pause.

– Det er veldig gøy og det går fort. Jeg får kjørt mye bil for greie penger, forklarer han. I shortcar er det ifølge Løken ikke nødvendig med så mye utstyr rundt bilen, og det er derfor mulig å holde budsjettet nede på et akseptabelt nivå. – I utgangspunktet er alle bilene like, vi bruker stort sett de samme delene og de samme dekkene, men oppsettet kan være litt forskjellig. Når forholdene er like, er det føreren som avgjør, forklarer han.

GODT ALTERNATIV

Derfor synes Løken nettopp denne motorsportsgrenen er et godt alternativ for den store skare av bilinteresserte mennesker. Det er opp til føreren selv og hans egne ferdigheter å gjøre det bra uten at det blir lommeboka som avgjør konkurransen. Samtidig legger Løken ikke skjul på at det kan være mer enn nok av tekniske problemer og utfordringer også med disse bilene. Skruing og mekking slipper Løken og de andre førerne heller ikke unna i shortcar. – Jeg må jobbe mye med oppsettet, og det er viktig. Dessuten må man passe på at ting virker, sier han. Veldig mange løp kjører Løken ikke, men det blir tre–fire rallycrossløp i løpet av sesongen i tillegg til Bjerkesprinten og Oslo motorshow. – Jeg kjører det som er relatert til rallycross, forteller han.

INSPIRERT AV TERJE MORSTAD

Selv om shortcar er en lavbudsjettsgren, går det mye tid til å dyrke hobbyen. Løken bruker stort sett all sin fritid på sporten. Shortcarentusiasten forteller at han driver og pusler i samme garasje som Terje Morstad, rallycrossprofilen som Løken har fulgt siden han begynte igjen på 90-tallet. Morstad er en av dem som inspirerte Løken til å begynne å kjøre selv igjen, og har betydd mye for satsingen hans. Løken har mange fine plasseringer å se tilbake på siden han startet med shortcar, men har enda til gode å gå helt til topps i NM-sammenheng. Noen pallplasseringer har det likevel blitt. I 2014 ble han nummer to i shortcar-NM, mens han havnet et stykke lenger ned på listen i fjor. Løken har vunnet Bjerkesprinten, men ellers har han gjort det ganske jevnt i NM-løpene der han flere andreplasser og pallplasseringer i enkeltløp.