Norsk Motorcycle-Klub ble stiftet 7. juli 1916, men på grunn av krig i Europa, importrestriksjoner og bensin rasjonering var det først høsten 1919 at de endelig kunne arrangere et skikkelig langt pålitelig hetsløp. Distansen Kristiania– Trondhjem– Kristiania på 117.9 mil skulle gjennomføres med kun seks timers pålagt hvile i Trondhjem.

Rittet ble vunnet av unggutten Erik Gotaas som kjørte en Excelsior. Løpet ble arrangert av NMK fram til og med 1924. Norsk Motorcycle Klub endret i 1930 navn til Norsk Motor Klubb, og Norsk Motor Klubb feiret sitt 100 årsjubileum i 2016 med blant annet å være hovedsponsor for Trondhjemsridtet 1919.

 

VANT PRIS

Sommeren 2015 ble det inngått en sponsoravtale mellom NMK og Trondhjemsridtet 1919, og det første man gjorde var å få rentegnet logoen til Norsk Motorcycle-Klub, og samtidig få logoen merkevareregistrert. Tronsdhjemsridtet 1919 fikk samtidig anledning til å være med på NMK’s stand på Oslo Motorshow, og der viste de fram en Excelsior lik den som vant i 1919.

I tillegg fremskaffet de en ACE 1920 som var med i løpet i 1921. Denne sidevognsykkelen ble kjørt av Mimi Larsmon, og hun gjennomførte det tøffe løpet til stor beundring. At ei dame kunne kjørte en stor amerikansk firesylindret sidevognsykkel på 1265 kubikk, var oppsiktsvekkende i 1921. Juryen på Oslo Motor Show i 2015 gå pokalen for Beste Veteran til denne motorhistoriske veteransykkelen.

 

PLANER OM HVERT FEMTE ÅR

I 1979 arrangerte Norsk Veteran Motor sykkel Club Trondhjemsridtet som et tredagers ritt fra Oslo til Trondheim, og i 1984 ble rittet arrangert fra Trondheim til Oslo.

Planen var å arrangere løpet hvert femte år med vekslende start i Oslo og Trondheim. NVMC arrangerte deretter løpet i 1989, 1994 og i 1999. Planen var å arrangere et nytt løp i 2004, men på grunn av manglende deltakelse ble løpet dessverre avlyst. Neste løp skulle vært arrangert i 2009, med da hadde NVMC påtatt seg å arrangere et interna sjonalt FIVA Rally for motorsykler. Løpet ble derfor utsatt til 2010, og da gikk løpet fra Oslo til Trondheim.

Etter løpet i 2010 bestemte en entusiastisk gjeng seg for å gjenskape det originale Trondhjemsridtet ved å kjøre hele strekningen Oslo–Trondheim–Oslo. I 2012 gjennomførte de et prøveløp med stor suksess. I 2014 ble Trondhjemsridtet 1919 gjennomført som et internasjonalt FIVA B-løp med 100 deltakere fra hele Europa. Etter løpet i 2014 ble Trondhjemsridtet1919 etablert som en selvstendig organisasjon med en samarbeidsavtale med NVMC, og etter løpet i 2016 ble Trondhjems ridtet 1919 tilsluttet LMK som er FIVA’s representant i Norge.

 

98 STARTENDE

Trondhjemsridtet 1919 ble arrangert med NMK som hovedsponsor 4. til 7. juni 2016 med 98 startende sykler. Åtte nasjoner var representert og på deltakerlisten var det hele 21 forskjellige motorsykkelmerker. Med værgudene på arrangørens side ble Trondhjemsridtet 1919 nok en internasjonal suksess.

Generalsekretær i NMK, Heidi Engedal, og NMKs president Glenn Mellegaard var tilstede på starten på Mortens Kro, mens Hans Erik Fuglerud satte opp en flott utstilling om Norsk Motorcycle-Klub. På Elverum hadde Therese Bruer Larsen laget et flott arrangement i forbindelse med at deltakerne passerte Elverum første løpsdag. Heidi Engedal fulgte løpet til Rena mens Fuglerud hadde med seg NMK utstillingen til både Elverum og Røros. På Støren stilte utstilte NMK ut en rallybil på kaffepausen andre løpsdag.

 

VANT POKALER

Trondhjemsridtet 1919 fikk anledning til å være med på jubileumsutstillingen til NMK på Oslo Motor Show i 2016, og nok en gang klarte de utstilte motorsyklene å få pokaler. Basse Hveem Spesial (utlånt fra NTM) fikk pokalen for beste Race Bike, mens Ulf Sandberg’s Norton Manx 1952 (tilhørt Werner Lorentsen) fikk pokalen for Beste Veteran. Pokalen for Basse Hveem Spesial står nå plassert på NMK-museet til Fuglerud i Lier.

Neste Trondhjemsridtet 1919 skal arrangeres i 2019 da løpet feirer sitt 100-årsjubileum, og arrangøren av Trondhjemsridtet 1919 håper på å kunne arrangere nok et internasjonalt løp til minne om Norsk Motorcycle-Klub’s første storløp. Senere fulgte de klassiske løpene «Korketrækkeren» fra 1921, og løpene på Gardermoen i 1947, 1949 og 1950, men det er Trondhjemsridtet som er det originale motorcycleridtet.