Jeg tror Mattias Ekström blir den vanskeligste å slå, men jeg vet det jobbes godt i de svenske skoger også, smiler Bakkerud, og sikter til Petter Solbergs nye team.
I fjor endte bergenseren på en svært god tredjeplass sammenlagt i VM, og ble med det beste nordmann. Tre seire kunne han også notere på CV-en, og én av dem var ekstra spesiell.
– Da sesongen startet hadde vi fått testet bilen lite, og vi trengte noen løp for å komme ordentlig i gang. VM-runden på Lånke ble skikkelig heftig, men samtidig spesiell. Jeg kjørte en hel helg uten å se en bil foran meg, sier han.
Bakkerud var helt suveren på Lånkebanen og vant alle heat han stilte opp i.
– Det var bare å sette seg i bilen å gjøre det samme om og om igjen, det var rart. 25-åringen håper på en ny god opplevelse i år.
– Jeg gleder meg til å komme tilbake til Lånke, og jeg håper vi gruser fjorårets publikumsrekord. Likevel sitter jeg med en følelse av at de siste års fine vær kan ende med at det pisker ned i år, humrer han.
DRØMMER OM SEIER
Höljes og Argentina var de andre VMrundene Bakkerud gikk til topps i under 2016-sesongen, og etter så mye suksess som erfaringsbase forventer både fans og han selv at årets sesong skal bli enda bedre.
– Målet er pallen sammenlagt i VM og drømmen er å vinne.
Forberedelsene er det i alle fall ingenting i veien med.
– Jeg har fått kjørt mye, og er akkurat kommet hjem fra testkjøring i Frankrike. Der fikk vi heldigvis dårlig vær, og det trenger vi å øve oss på. I fjor slet vi litt når forholdene ikke var de beste.
RALLYTRENING
Bakkerud har også prøvd seg på rally i vinter. Ikke for å imponere omgivelsene med at han også behersker skogskjøring og snøunderlag, men for å få mye mengdetrening bak rattet.
– Jeg måtte bryte Sigdalsrally etter SS2. Derfor valgte jeg å kjøre Numedalsrally hvor jeg endte på en tredjeplass i klasse fem, 3,4 sekunder bak vinneren. Jeg ble litt for feig utover i løpet. Det går sykt raskt på skogsbilveiene, men jeg er svært fornøyd med det vi presterte. Det var fantastisk kult å konkurrere i rally, sier Bakkerud, som hadde med Miriam Walfridsson som kartleser.
BLOCK I FREMGANG
Hoonigan Racing Division har to førere, og bilsportsikonet Ken Block er eier og leder for teamet som ble startet opp i fjor. Mens Andreas Bakkerud fikk masse oppmerksom het for sin gode innsats i 2016, slet Block med å komme seg til semifinalene.
– Ken var ikke fornøyd med sin egen innsats i fjor. Bilen passet nok meg bedre enn ham, men han har sett lovende ut på testene i vinter. Han har gjort flere endringer, og er mye mer komfortabel. Hvis Ken lykkes i de første løpene, blir han en farlig utfordrer utover sesongen.
Likevel tror Bakkerud at svenskene med Ekström i spissen blir de tøffeste, i tillegg ber han Racingsleserne se opp for Sebastien Loeb, som viste fremgang fra løp til løp i fjor. Likevel mener Bakkerud at rallycross skal være synonymt med norsk suksess.
– Rallycross skal være norskdominert, og både Petter Solberg og jeg må steppe opp for at vi skal ta tilbake hegemoniet, sier Bakkerud, som har kontrakt med Hoonigan Racing Division ut denne sesongen.