Christian Krognes stakk av med seieren i SP3T-klassen i helgens VLN-løp, mens skiftende vær gjorde det vanskelig for helnorske Møller Bil Motorsport.

Nordmannen Krognes kjører for det tyske LMS Engineering-teamet i det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring (VLN) sammen med Georg Niederberger og Stefan Wieninger. Lørdagens løp var vanskelig for alle involverte, men teamet til Krognes’ team stakk til slutt av med klasseseieren i SP3T for biler med toliters turbomotor.

– Det var veldig skiftende forhold, og vi bommet faktisk med dekkvalget i starten, forteller Krognes til motorsport.no.

Det helnorske Møller Bil Motorsport-teamet med førerne Atle Gulbrandsen, Håkon Schjærin og Kenneth Østvold var litt heldigere med dekkvalget til å begynne med.

Gulbrandsen startet løpet, og han var raskt oppe på andreplass. Inn til første depotstopp etter halvannen times kjøring lå han bare rundt 20 sekunder bak lederbilen, da Håkon Schjærin tok over. Schjærin, som slet med magesmerter på grunn av matforgiftning, startet på umønstrede slicks, men allerede på hans første runde begynte det å regne.

Teamet tok dermed en sjanse og gikk inn for å bytte til regndekk med en gang, mens flere av konkurrentene valgte å avvente situasjonen. Dette viste seg å være et sjakktrekk for Møller Bil Motorsport da regnet tiltok, og plutselig ledet det norske teamet med over to minutter på de andre i klassen for biler med toliters turbomotorer.

– Som en skøytebane
Da det var tid for neste sjåførbytte, og Gulbrandsens andre stint i bilen, hadde det sluttet å regne. Teamet valgte derfor å legge på slicks igjen, men allerede på den andre runden viste det seg å være feil valg.

– Det er det sykeste skybruddet jeg har opplevd i mitt liv, sier Gulbrandsen. Han forteller om forhold som gjorde at han nærmest ikke kom opp bakken mot banens høyeste punkt ved Höhe Acht.

– Vanligvis har vi 170 km/t i snitt rundt banen, men nå kunne jeg ikke kjøre fortere enn 60. Hvis jeg prøvde meg på 70 km/t oppførte bilen seg omtrent som en båt. Det var som å kjøre med piggfrie dekk på en skøytebane, forteller den erfarne føreren. De vanskelige forholdene gjorde også at Gulbrandsen traff autovernet for første gang i sin ti år lange Nürburgring-karriere. Heldigvis var det kun forstillingen som fikk seg en smell, men det gjorde at neste depotstopp ble litt lenger enn planlagt.

Mens Gulbrandsen kjørte på slicks, var LMS Engineering-teamet til Krognes litt mer avventende.

– Teamledelsen holdt hodet kaldt og beholdt regndekkene. Det var vi veldig glade for da den nevnte regnskuren kom, sier Krognes til motorsport.no.

Men selv om regndekkene var på plass, var ikke resten av løpet problemfritt for Krognes heller. Han måtte kjøre noen runder med defekte vindusviskere i ekstremt regnvær – en øvelse som ville vært skummel selv i moderate hastigheter på en vanlig vei. – Jeg måtte bare sikte på curbsene og satse, men jeg fant jo en flyt i det også, sier han.

Til slutt var det Kenneth Østvold sin tur i Møller-bilen, og unggutten imponerte med å sette løpets raskeste rundetid i klassen. Nå hadde det igjen sluttet å regne og Østvold tok kraftig innpå tredjeplassen med sine tørrværsdekk. Da det gjenstod to runder gikk Stange-gutten forbi og opp på tredje, men så åpnet himmelen seg på ny, og Østvold måtte gi fra seg tredjeplassen til en tysk bil utstyrt med regndekk.

Som et siste forsøk på å berge en pallplassering gikk Østvold inn i depot før den siste runden for å sette på regndekk, men da han kom ut av depotet igjen ble han vinket av banen, og dermed ble Møller Bil Motorsport også plassert på ”brutt-lista” ettersom de stod i depotet akkurat i det totavinneren gikk i mål.

mbm_nurburgring2

Fornøyde nordmenn

Møller Bil Motorsport kjører ikke alle løpene i serien, og er dermed ikke med i kampen om plassering i sammendraget. Derfor var de fornøyde med løpet – til tross for at løpet ble regnet som brutt.

– Vi visste ikke at reglene var slik, og moralsk sett fikk vi en fjerdeplass. Men det spiller egentlig ingen rolle så lenge vi er utenfor pallen, sier Håkon Schjærin.

– Det regnet og tørket opp fem-seks ganger i løpet, og under slike forhold blir det et lotteri om man treffer med dekkvalget eller ikke. Været er selvsagt likt for alle, men man må rett og slett tippe på hvordan været kommer til å utvikle seg. Vi hadde flaks første gang vi satte på regndekk, men hadde uflaks to ganger senere da det plutselig begynte å regne da vi var ute på slicks. Vi ledet en stund, men vi hadde ikke marginene på vår side i dag. Uansett er det mye positivt å ta med seg videre. Kjøringen til alle tre sjåfører fungerte veldig bra, vi hadde den raskeste rundetiden i løpet og mekanikerne gjorde igjen en fantastisk innsats med perfekte depotstopp, avslutter Schjærin.

Krognes var naturlignok enda mer fornøyd med utfallet av helgens løp. – Det var et veldig spennende løp, og da er det jo ekstra morsomt når man kommer ut på topp, sier han.

LMS Engineering-teamet kjører i motsetning til Møller Bil Motorsport hele sesongen i det tyske mesterskapet, men det har ikke gått smertefritt i årets sesong. Krognes vant serien i 2012, men i år har de hatt en vanskelig sesongstart med enkelte problemer som har ødelagt sjansene for mesterskapstittelen.

– Teorietisk sett kan vi nok ta igjen de som leder, men i realiteten blir nok det veldig vanskelig. Derfor kjører vi for enkeltresultater resten av sesongen. Det betyr imidlertid at vi får lov til å pushe ordentlig resten av året – i motsetning til 2012-sesongen hvor vi kjørte veldig sikkert de siste løpene. Akkurat det gleder jeg meg til, avslutter Krognes.

For å vise hvor glatt det faktisk var på banen, sendte Atle Gulbrandsen oss denne filmen av en Porsche 911 som også kjørte med slicks.