I ÅR TROR HAMMER PÅ EN SKADEFRI SESONGRunar Hammer er et levende bevis på aldri å gi opp drømmen om å lykkes, men veien mot ære og berømmelse er for noen ekstra lang.
Hittil i karrieren har roadraceren aldri fullført en sesong uten å krasje. Hammer har kjørt aktivt siden 2008.
– Jeg er en type som gir alt og pusher grenser til det maksimale hele tiden. Etter min mening kan man velge å kjøre trygt og bli god over tid, eller krasje deg god, sier Runar Hammer.
Vi kan ta noen eksempler fra 36-åringens ulykkesbelastende karriere. I 2012 i Mo i Rana lå stjørdalingen og cruiset i 150–160 kilometer i timen da taket glapp, og Hammer ble liggende under sykkelen i 50–60 meter før ekvipasjen endte i en hindring. Deretter ble Hammer og motorsykkelen kastet opp i luften før han endte ferden ytterligere 40 meter unna. Det betød flere måneders ufrivillig pause fra kjøring. I 2014 fikk han under et løp et løft med hans nyinnkjøpte Suzuki GSXR 1000, etter å ha ligget et sted mellom 160 og 200 kilometer i timen. Smellet var så heftig at en konkurrents motorsykkel ble delt i to.
– Jeg knakk håndledd og tommel, og måtte operere inn en stålpinne, forteller Superbike-føreren.
HARDHAUS
2015 ble heller ingen høydare. Under de første løpene på Vålerbanen var forhåpningene store, men på den første treningen ble Hammer kastet opp i luften og landet på ryggen.
– Jeg mistet taket på bakhjulet og ble kastet opp i luften like foran hovedtribunen. Publikum mente jeg var minst tre meter opp i luften. Jeg mistet følelsen fra ryggen og ned. Etter at ambulansen kom og flyttet meg inn til sykestuen kviknet jeg noe til, og ville på do. Da besvimte jeg, og sykepleierne forsto at noe var skikkelig galt.
Hammer ble sendt til sykehuset på Elverum, og det tok fem timer før hardhausen kunne reise seg.
– Et par timer senere satt jeg igjen på sykkelen, og fullførte hele helgen og endte på 6. og 7. plass i de to løpene. For å si det sånn, at jeg kjørte var ikke etter anbefaling fra legen, sier han. Skadeomfanget var verre enn han først trodde.
– Jeg dro på jobb mandag, men følte meg uvel. Jeg fikk tatt røntgen av ryggen, og det ble påvist tre brudd. Det betød tre uker uten kjøring, sier Hammer.
DRO SKULDEREN UT AV LEDD
Et treningsopphold i spanske Almeria på vårparten ga bud om gode forhåpninger foran fjorårssesongen. Hammer perset til stadighet på treningene, og det første NMløpet endte med en fjerdeplass.
– Jeg var under ett sekund fra bronsen, noe som er bra for meg på tørt føre, sier han.
I det andre løpet ble det en sjetteplass, til tross for bremsetrøbbel. På Rudskogen runden etter var forhåpningene store.
– På treningen dagen før satte jeg ny personlig rekord på banen. I det første løpet lå jeg på fjerdeplass da fremhjulet slapp, og jeg sklir av og skulderen dras ut av ledd. Dermed ble det et nytt sykehusbesøk, og jeg fikk senere en ny runde med skulderplager.
Hammer måtte ta pause fra kjøringen, og siktet seg inn på avslutningsrunden på Rudskogen i fjor høst.
– Jeg dro ned på en treningshelg i forkant, og følte meg OK første dagen. Den andre dagen gikk jeg på en krasj og en ny runde skulder- og ryggplager. Jeg stilte likevel på de to NM-rundene og endte på 8. og 9. plass.
ALDRI REDD
Mange undrer seg sikkert hvordan Hammer makter å holde motivasjonen oppe etter så mye motgang i så og si alle sesonger han har kjørt aktivt.
– Tanken om å legge opp har aldri falt meg inn. Jeg klarer ikke å se for meg ikke å stille ett år. Roadracing gir meg så mye, og er det kuleste jeg gjør, sier Hammer, som representerer Arctic Circle Motorsportsklubb.
– Blir du aldri redd?
– Nei, men foran 2015-sesongen var jeg spent. Det gikk heldigvis greit, smiler han.
Privat er Hammer far til to unge sønner, Odin på ni og Oliver på 11, og jobber som tømrer for Veidekke. Familie og arbeidsgiver er to gode støttespillere for Hammer, og begge har støttet satsingen i en årrekke. Familien som aktive medhjelpere, og arbeidsgiveren som tilrettelegger for å gi ham fri til treningssamlinger i Spania og til konkurranser og treninger i Norge.
VIL PÅ PALLEN
I år har sesongforberedelsene blitt lagt til Cartagena i Spania, samt at det ble tid til noen runder i Barcelona i begynnelsen av april. Hammer er som vanlig innstilt på å gi alt fra første akselrasjon under de første NM-løpene på Vålerbanen 19. til 21. mai.
– Topp fem er målet på løpene i år, og sammenlagt er ambisjonen å komme på pallen. Egentlig er det tredjeplassen som er mest realistisk å kjempe om. I tillegg håper jeg selvsagt å kunne fullføre en sesong uten uhell.